דעות

זריקות ההרזיה לבדן לא יפתרו את בעיית ההשמנה

זריקות ההרזיה מהוות צעד משמעותי בחדשנות הרפואית ובשורה לחולים רבים שזקוקים להן, אך מתן הטיפול הוא משימה שאף מערכת בריאות לא תוכל לעמוד בה כלכלית

30.11.2023, 10:14
זריקת אוזמפיק. איור: שאטרסטוק

קרוב לעשור עבר מאז שהשמנת יתר הוגדרה כמחלה רפואית, וזריקות ההרזיה שנכנסו לשוק בתקופה האחרונה זכו לביקושים חסרי תקדים, היכולים להביא להיווצרות קבוצת התרופות הגדולה ביותר בהיסטוריה.

בשנה האחרונה, זריקות ההרזיה עברו לשיווק רחב במסגרת מערכת הבריאות, ומטופלים רבים ראו בהן תקווה להורדה במשקל ושיפור הבריאות. גם ראשי מערכות בריאות בעולם המערבי ראו בזריקות בשורה חיובית ופתרון לבעיה כה רחבה – בארה"ב לדוגמה, ההוצאה השנתית הנוספת כל אדם הסובל מהשמנה כרונית עומדת על כ-2,000 דולר.

הזריקות מבטאות שלב חדש בטיפול בהשמנת יתר והתחלואה הנלווית אליה בשנים האחרונות דוגמת סוכרת, אי ספיקת לב ומחלות כרוניות נוספות הפוגעות באיכות החיים ומביאות לקיצור בתוחלת החיים, במיוחד בעולם המערבי. איגוד הרפואה האמריקאי הכיר בהשמנת יתר כמחלה לכל דבר לפני קרוב לעשור, מחלה שעלתה למערכת הבריאות האמריקאית בהוצאה עודפת המוערכת בכ-170 מיליארד דולר.

הזריקות שרואים היום הן חידוש משמעותי לעומת דורות קודמים של תרופות הרזיה שהציעו השפעה מינימלית ונלוו להן תופעות לוואי קשות, אך חשוב להסתכל על התמונה במלואה ולא לחשוב שנמצא פתרון, לבטח לא פתרון קסם.

בארה"ב לדוגמה, מתן הזריקות למטופל בודד עומדת על עלות של אלפי דולרים בשנה, כך כשקהל החולים בעולם המערבי מוערך במחקרים בכ-108 מיליון איש, העלות מתכנסת לסכומים עצומים של מעל לטריליון דולר

הסיבה הראשונה היא שמבחינה כלכלית, מתן טיפול בזריקות לכל אחד הזקוק להן מבחינה קלינית היא משימה שאף מערכת בריאות לא תוכל לעמוד בה. בארה"ב לדוגמה, מתן הזריקות למטופל בודד עומדת על עלות של אלפי דולרים בשנה, כך כשקהל החולים בעולם המערבי מוערך במחקרים בכ-108 מיליון איש, העלות מתכנסת לסכומים עצומים של מעל לטריליון דולר.

הסיבה השנייה היא השאלה האם מדובר בטיפול יעיל לטווח ארוך. מחקרים קליניים הראו קשר חיובי בין טיפול בזריקות לירידה במשקל ולהפחתת תחלואה נלווית. לדוגמה, מחקר של יצרנית זריקת האוזמפיק שהתפרסם החודש מצא ירידה של 20% בשיעורי התקף לב, שבץ ומוות בעקבות הטיפול. מדובר בתרומה משמעותית מעבר להורדה במשקל, אך מחקרים הראו שהפסקת הטיפול או אי עמידה בו הביאו מטופלים לעלייה חזרה של כשני שלישים מהמשקל לאחר ההורדה.

אי אפשר לטעון או לסמוך על כך שהטיפול בזריקות עומד בפני עצמו אלא שיש לשלב אותו לצד מעקב שוטף אחרי התנהגות המטופל. כאן נכנסות למשוואה טכנולוגיות בריאות דיגיטלית שיכולות לאפשר מעקב ובקרה לרופאים ולמטופלים.

הסיבה השלישית לכך שההתלהבות היא עדיין מוקדמת היא שהמדע טרם הצליח לאתר את כלל המכניזמים בגוף הגורמים להשמנה. בנוסף, תהליך הייצור עצמו הוא תהליך יקר שחייב להיעשות בתנאי סטריליות מחמירים. מדובר בצוואר בקבוק שנוצר ושההתמודדות עימו תוכל לבוא באמצעות פיתוחים טכנולוגיים חדשים שישפרו וייעלו את תהליך הייצור.

ההתפתחות המשמעותית הנוספת היא הפוטנציאל להיווצרותה של קבוצות תרופות הצפויה להיות הגדולה ביותר בהיסטוריה

זריקות ההרזיה בהחלט מהוות צעד משמעותי בחדשנות הרפואית ובשורה לרבים שזקוקים להן כמו חולים או קבוצות סיכון, אך ההתפתחות המשמעותית הנוספת היא הפוטנציאל להיווצרותה של קבוצות תרופות הצפויה להיות הגדולה ביותר בהיסטוריה עם תחזיות שמתקרבות להיקף של כ-80 מיליארד דולר עד לשנת 2030. רק מחקר ופיתוח נוספים של הטיפולים, לצד רצון לגלות דרכים לייעול דרכי הייצור ושיפור המעקב הרפואי, יובילו לתוצאה אפקטיבית יותר שתביא לצמצום משמעותי בהוצאות מערכות הבריאות בעולם המערבי.

הכותבת, ד"ר רעות שמע, היא מנהלת השקעות בכירה בקרן ההון סיכון Amoon

נושאים קשורים:  זריקות הרזיה,  אוזמפיק,  השמנה,  תרופות,  דעות,  סוכרת,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
30.11.2023, 12:44

השמנה היא מחלה בעיקר של הראש.
אין צורך בזריקות. יש צורך בשליטה על מה מכניסים לפה ועל פעילות גופנית.
במלים אחרות - צריך אופי. עדיין לא פתחו זריקה לזה.

אנונימי/ת
01.12.2023, 10:29

גם טיפשות וגסות רוח הן מחלות בעיקר של הראש. יש צורך בשליטה על מה מוציאים מהפה. במילים אחרות-צריך אופי שכנראה חסר לכותב התגובה

אנונימי/ת
01.12.2023, 15:13

תשובה נכונה ויפה!

אנונימי/ת
01.12.2023, 14:29

לידיעת 10:29 מהיום - כותב התגובה מקפיד לרסן את עצמו ולהמעיט במידה רבה מאוד באכילת מתוקים ומקפיד על פעילות גופנית מאז שהיה עוד ילד. כלומר הרבה לפני שלמד רפואה. הוא מרסן את עצמו גם אם נורא בא לו ומקפיד על משמעת. והפלא ופלא שכמה עשורים השיטה עובדת בניגוד לבני משפחה אחרים שלו.
אבל מה לעשות שזה דור עצלן. מחפש קיצורי דרך ופתרונות מהירים. מעדיפים ניתוחים בריאטרים ותרופות. יצא לי להכיר אנשים עם השמנה שעלו במשקל בכוונה כדי להגיע ל BMI 40 ולהיות זכאים לניתוח.
לא זו הדרך. בדיוק כמו גברים שמשתילים שתלי סיליקון שיגרום להם להיות שריריים במקום לעבוד בחדר כושר.
עצלנות זו אולי מחלה אבל של הראש. אני בעד להגיד את האמת גם אם היא לא נעימה מאשר לספר סיפורים.

מה לעשות שהכותב דברים לא נעימים לשמיעה אומר דברי אמת!!

אנונימי/ת
24.12.2023, 21:21

ברוב המכריע השמנה איננה מחלה, גם אם גורם כזה או אחר, תלוי (בד״כ) או בלתי תלוי, מכריז כך. שכשאין גישה לאוכל אין השמנה. שפע גורר השמנה. הכרזה על השמנה כמחלה היא מדיקליזציה וזריקת עידוד לאורח חיים לקוי.