חדשות

קושי להשיג את התרופות פקסלוביד ומולנופירביר לחולי קורונה

רופאים בקהילה מתלוננים על מחסור בתרופות לקורונה ועל ביורוקרטיה מכבידה ברישום: "עד שבמשרד הבריאות מאשרים, מפספסים את המומנטום בטיפול" | משרד הבריאות: "טענה שגויה ומטעה"

פקסלוביד, תרופות לקורונה. אילוסטרציה

מחסור בתרופות פקסלוביד ומולנופירביר, המיועדות לטיפול בחולי קורונה במצב בינוני. על כך מדווחת מיכל קורן קריב באתר מאקו. על פי הדיווח, למשרד הבריאות לא ידוע על מחסור בתרופה פקלסוביד. נכון לעכשיו יש מחסור בתרופה מולנופירוביר ומשרד הבריאות נערך לרכש מחודש.

פרופ' גליה רהב, מומחית למחלות זיהומיות ב"שיבא", יו"ר האיגוד למחלות זיהומיות, המרואיינת בכתבה, אמרה כי פקסלוביד היא תרופה מצילת חיים שבחודשים האחרונים יש קושי ביורוקרטי ברישום התרופה לחולי קורונה מעל לגיל 65 ולאנשים עם מחלות רקע. לדבריה, "רופאים נאלצים למלא טפסים רבים ומסורבלים, ולאחר מכן המערכת שולחת להם תשובה בניסוח של 'נשוב אליך'. מאותו רגע הרופאים לא שומעים כלום יותר ואין עם מי לדבר. זה קרה לי וקורה להרבה מאוד רופאים בקהילה ומומחים לזיהומים שסיפרו לי על זה".

פרופ' רהב סיפרה כי עד לפני שנה היו מביאים את התרופה לבתי החולים ולכל מי שהיה בסיכון היה קל להשיג אותה, אלא ש"היום זה בלתי אפשרי. לא ניתן לקנות את התרופה גם באופן פרטי. לפעמים אני נאלצת לרכוש תרופות עבור המטופלים שלי מבתי אבות גריאטריים שבהם עוד יש מלאי, אבל זה לא יכול להימשך כך".

לדבריה, פקסלוביד היא תרופה מצילת חיים, המטפלת בסימפטומים ויכולה למנוע מצבים של אשפוז בבית חולים שכולל הנשמה והרדמה. "זו תרופה שבהחלט מונעת הידרדרות ואף יכולה למנוע תופעות של לונג קוביד. חייבים לתת אותה בחמשת הימים הראשונים של המחלה ואם אין תגובה או אישור ממשרד הבריאות, אנחנו מאבדים את המומנטום".

גם פרופ' יוסי עזורי, מומחה ברפואת משפחה ויועץ סוכרת במכבי שירותי בריאות, סיפר על הקושי להשיג את התרופה וציין כי "יש מחסור גם בתרופה השנייה - מולנופירביר, שגם היא אושרה בשנת 2021 ומיועדת לטיפול בחולי קורונה מבוגרים או עם מחלות רקע. כרגע אנחנו די חסרי אונים".

על פי הדיווח, בקופות החולים קיים שוני במלאי התרופות: בעוד במכבי מתלוננים על מחסור בשתי התרופות, בקופות האחרות טוענים כי אין בעיה כזאת. במאוחדת אף נמסר כי "השימוש בתרופה מולנופירביר פחות נפוץ לנוכח דיווחים על יעילות נמוכה".

במשרד הבריאות אמרו בתגובה כי "המשרד מספק תכשירים לטיפול בקורונה במימון מלא של משרד הבריאות באמצעות בתי החולים וקופות החולים. כל טענה אחרת שגויה מיסודה ומטעה את הציבור. למשרד הבריאות לא ידוע על מחסור בתרופה פקסלוביד. נכון לכרגע יש מחסור בתרופה מולנופירוביר ומשרד הבריאות נערך לרכש מחודש. בנוגע לבעיות טכניות בקבלת התרופה, יש לפנות לקופות החולים".

נושאים קשורים:  משרד הבריאות,  תרופות לקורונה,  פרופ' גליה רהב,  פרופ' יוסי עזורי,  פקלסוביד,  מולנופירוביר,  קופות החולים,  חדשות
תגובות