חדשות

מנהלי בתי החולים הממשלתיים: "אנחנו במשבר תקציבי חמור"

השינויים במנגנון ההתחשבנות עם הקופות הביאו להפסד של 158 מיליון שקל יחסית לאשתקד, טוענים המנהלים ומתריעים: "משרד הבריאות דורש מאיתנו לצמצם פעילות - הצמצום יביא לפיטורים ולהרעת השירות"

צוותים רפואיים, בית חולים. אילוסטרציה

"הגענו למשבר תקציבי חמור ואנו נדרשים לצמצם פעילות", כך כתבו מנהלי בתי החולים הממשלתיים לשר הבריאות, משה ארבל ולמנכ"ל המשרד, משה בר סימן טוב, בסוף השבוע (ה'). במכתב שכותרתו "מצוקה תקציבית בבתי החולים הממשלתיים", כותבים המנהלים כי המשבר התקציבי מאיים על המשך פעילותם.

מנהלי 11 בתי החולים הממשלתיים מפרטים את הגורמים שהביאו למצב, כולל פירוט נומינלי של כל אחד מהסעיפים שהובילו למצב, ובין השאר מזכירים את הפעילות במסגרת השנה השלישית של השינויים בחוק הקאפ (מנגנון ההתחשבנות בין הקופות לבתי החולים) שמייצרים לדבריהם הפסד של 158 מיליון שקל יחסית לשנה הקודמת.

עוד גורמים למשבר התקציבי הם: אובדן הכנסות קורונה מחוץ לקאפ – אובדן של 40 מיליון שקל; ירידה בלידות ובפגים – הפסד של כ-50 מיליון שקל; מרכיב השכר, שכולל בין היתר את עליית שכר המינימום ותוספת מענק – שחיקה של כ-60 מיליון שקל, וזאת לצד היחלשות השקל מול הדולר המשפיע משמעותית על הרכש הרפואי ועל התייקרויות בסעיפי אנרגיה, מזון, כביסה ועוד.

מנהלי בתי החולים מציינים כי הגירעון ילך ויעמיק בשל השימוש בתקציבים שיועדו לסייבר, לתכנית המיטות או להתפתחות אסטרטגית על מנת לכסות שחיקות ריאליות שפגעו בהם "בצורה אנושה".

מנהלי בתי החולים הממשלתיים מדגישים כי חלק ניכר מהגירעון התקציבי של בתי החולים נובע מהליכים רגולטוריים שאינם בשליטתם. "אנו מתבקשים על ידי משרד הבריאות לצמצם פעילות ולהגדיל תקורות בתאגיד. כפועל יוצא מכך, התאגידים יהפכו לארגון בפשיטת רגל, דווקא שהוא גורם תומך את המרכז הרפואי. יתרה על כך, הצמצום הנדרש יביא לפיטורי כוח אדם, להרעת השירות, הארכת תורים (שארוכים ממילא) וירידה באיכות השירות".

הם חותמים את מכתבם בבקשה להיפגש עם שר הבריאות ומנכ"לו על מנת למצוא פתרון כדי להמשיך בייעודם – שירות בריאות לאזרחים.

ממשרד הבריאות לא התקבלה עד כה תגובה.

נושאים קשורים:  בתי חולים ממשלתיים,  תקציב בתי החולים,  גירעון כספי,  מנגנון הקאפ,  משרד הבריאות
תגובות