חדשות

מסלול הלימודים למקצוע עוזר רופא עולה שלב

המל"ג יבחן מסלול לתואר שני בן שנתיים שבוגריו יהיו רשאים להנפיק מרשמים לתרופות מסוימות ולשחרר מטופלים | הר"י ממליצה שההכשרה תיעשה בבתיה"ס לרפואה ולא בבתיה"ס לסיעוד | עד כה הוכשרו בישראל 110 עוזרי רופא הפועלים בחדרי מיון בלבד

חדר מיון בארה"ב. אסדרת מקצוע עוזר רופא על פי המודל האמריקאי נמצאת בדיונים בישראל כבר כעשור. אילוסטרציה

מסלול לימודים למקצוע עוזר רופא עולה שלב. בשבוע הבא יוצגו למל"ג המלצות ועדת המומחים בנושא, כך אמר נציג משרד הבריאות בדיון בוועדת הבריאות השבוע (ב'). במסלול זה ילמדו תואר שני בשנתיים ובסיומם, מי שיוכשרו במסלול זה יהיו רשאים להנפיק מרשמים לתרופות מסוימות ולשחרר מטופלים.

בדיון בוועדת הבריאות בנושא הצעת חוק הסדרת העיסוק במקצועות הבריאות לקראת דיונים בקריאה שנייה ושלישית, אמר ד"ר ספי מנדלוביץ', משנה למנכ"ל משרד הבריאות, שעוזרי הרופא בבתי החולים יבצעו פעולות אדמיניסטרטיביות כמו רישום תרופות וכתיבת מכתבי שחרור, בזמן שהרופאים מבצעים ניתוחים או פעולות מורכבות יותר. תזכיר החוק להסדרת העיסוק במקצוע עוזר רופא פורסם במרץ 2022, כפי שדיווחנו בדוקטורס אונלי.

בחמש השנים האחרונות מתקיים מסלול קצר יותר להכשרת עוזרי רופא, ובוגרי מסלול זה לא רשאים לבצע את הפעולות האדמיניסטרטיביות שהתכנית החדשה תאפשר להם לבצע. היום עובדים במערכת הבריאות 110 עוזרי רופא שעברו הכשרה זאת.

הסתדרות הרופאים תומכת בהסדרת המקצוע בחקיקה ומאמינה כי שילובם של עוזרי רופא יקל מאוד על העומסים הקיימים היום על הרופאים וכן יקל מאוד בנטל ובעומס התורנויות על המתמחים. ההסתדרות הרפואית ממליצה שהכשרתם של עוזרי רופא תהיה בבתי הספר לרפואה ולא בבתי הספר לסיעוד. כמו כן, הר"י שינתה את התקנות כך שחברים שאינם רופאים יוכלו להשתייך לארגון וכעת מתקיימים מגעים אחרונים לקראת קליטתם של עוזרי הרופא כארגון מיוחד בתוך הר"י, שנמצאת בקשר רציף ושוטף עם ארגון עוזרי הרופא.

כאמור, עד כה הוכשרו בישראל 110 עוזרי רופא הפועלים בחדרי מיון. חניכי ההכשרה נמצאים הלכה למעשה במחלקות לרפואה דחופה ברחבי הארץ ומבצעים קבלות רפואיות של מטופלים ומטפלים בהם בהתאם להנחיות הרפואיות של רופאי המחלקה. בנוסף, הם מסייעים בטיפול במטופלים קריטיים ופצועים מורכבים בחדרי ההלם ושותפים לייצוב ולניטור שלהם לאחר החייאה ובמהלך ביצוע העברות למחלקות אחרות. פעילותם מעוגנת בתקנות שמגבילות את פעילותם לתחומים רפואיים מאוד ספציפיים ברפואה דחופה, זאת לעומת התפיסה שלפיה עוזרי הרופא יכולים וצריכים לתת מענה מקצועי ואיכותי בכל שירותי הרפואה ותחומיה.

פרופ' אלון הרשקו, יו"ר הוועדה שבחנה את מסלול ההכשרה של עוזרי הרופא, אמר בדיון כי "עוזר רופא הוא גם אוזן קשבת וגם סמכות אדמיניסטרטיביות של רופא למטופל". ועדה נוספת קבעה שהקמת מקצוע של עוזר רופא ומתן סמכויות של עיסוק ברפואה באופן מפוקח תביא לשיפור משמעותי במתן שירותי רפואה במדינת ישראל באופן בטוח ומקצועי לצד הרופאים, תסייע לרופאים ותאפשר להם לנהל את זמנם הקליני, תתרום רבות לשיפור תנאי העבודה של הרופאים ותפחית את שחיקתם.

מרכז המידע והמחקר של הכנסת הגיש לוועדה סקירה משפטית משווה של הכשרה והסדרה של מקצוע עוזר רופא במדינות בארה"ב, באוסטרליה, בקנדה ובהולנד. במדינות אלו, עוזרי הרופא עובדים בהשגחת והנחיית הרופאים ועוסקים בכל האספקטים של הרפואה לרבות קבלת היסטוריה רפואית, ביצוע בדיקה גופנית, אבחון וטיפול במחלות ובפציעות, הזמנה ופענוח של בדיקות מעבדה, ביצוע פעולות רפואיות, סיוע בניתוחים, חינוך לבריאות וביצוע ביקורים במחלקות אשפוז. לרוב תכניות הלימוד בעולם מתקבלים בוגרי תואר ראשון ורובן מעניקות לבוגריהן תואר שני. ההכשרה נמשכת כשנתיים וכוללת לימודים תיאורטיים ורוטציות קליניות.

המלצות הוועדה שיוגשו למל"ג מתבססות על המודל האמריקאי, בו עוזר רופא יכול לעבוד בכל תחומי הרפואה אך בישראל מוגבלת פעילותו של עוזר רופא ללא יותר משלושה רופאים מומחים ובלא יותר משני מקצועות. כמו כן, רופא מומחה יהיה רשאי לפקח על עד שלושה עוזרי רופא, ועוזר רופא לא יהיה רשאי לנהל מרפאה ולהעסיק רופא מומחה מתחתיו.

נושאים קשורים:  עוזר-רופא,  הכשרה רפואית,  מל"ג,  חדשות,  פרופ' אלון הרשקו
תגובות

נשמע רעיון טוב .צריך לדאוג רק שתהיה גם משכורת הוגנת כי נראה שהעבודה של עוזר רופא אמורה להיות עמוסה ואחראית

אולי זה נשמע עכשיו טוב אבל זאת תהיה בכיה לדורות. ברגע שמספיק ללמוד שנתיים כדי להיות "פסאודו רופא" במיון מדוע לעשות התמחות במלר"ד. וחולה שישוחרר ממיון ע"י עוזר רופא ויסתבך או ימות בביתו, מי יתבע ע"י משפחת המטופל ? העוזר רופא או הרופא שכלל לא ראה אותו? ומה יהיה אם רופא שיסרב להתחלק ברישיונו עם עוזר רופא ? האם מנהל בי"ח או מנהל המחלקה יוכלו לדרוש ? אני חש שההחלטה היא
בכיה לדורות.

אנונימי/ת
14.06.2023, 22:43

חלם ... אחות מומחית קלינית עם שני תארים +חל בסיסי (ים) +מומחיות - לא יכבדו מרשם שהיא תכתוב (ואילו בארה''ב הNP בהחלט יכולות לתת מרשם) אז מאיפה ההמצאה הזאת ''עוזר רופא'' שכותב מרשמים?

אנונימי/ת
15.06.2023, 08:52

בישראל זה תקוע שנים, כי האחיות לא מוכנות שיהיה מישהו בינן לבין הרופא, הזיה

אנונימי/ת
15.06.2023, 15:54

היית מוכן\נה לקבל הוראות מפראמדיק רק בגלל שהוא עשה קורס ויש לו תואר שני? לא. אז גם אחות לא.