חדשות

הרופאים על החלטת סמוטריץ' לבטל המס על משקאות ממותקים: "פגיעה קשה ובכייה לדורות"

באיגוד רופאי בריאות הציבור זועמים על כוונת שר האוצר הנכנס לבטל את המיסוי ללא דיון עם משרד הבריאות: "החלטה אומללה ועיוורת" | יו"ר המועצה לסוכרת: "צעד אחורה בטיפוח אורח חיים בריא וחברה בריאה"

משקאות ממותקים. צילום: שאטרסטוק

בפגישת הנהלה ראשונה שקיים אתמול (א') במשרדו שר האוצר החדש, בצלאל סמוטריץ', הנחה השר סמוטריץ׳ להכין במהירות האפשרית לימים הקרובים צווים לביטול המס על הכלים החד פעמיים וביטול המס על המשקאות הממותקים.

איגוד רופאי בריאות הציבור ויו"ר המועצה הלאומית לסוכרת, פרופ' איתמר רז, פרסמו גינויים חריפים להחלטה לבטל את המס ללא דיון.

בגילוי דעת שמסר איגוד רופאי הציבור נאמר: "ההחלטה של שר האוצר הנכנס היא החלטה אומללה, מצערת ועיוורת. משקאות מתוקים גורמים לסוכרת שהיא הסיבה מספר אחת לעיוורון ולפגיעה כלייתית עד לצורך בשימוש בדיאליזה, לכריתות גפיים, למחלות קשות ולתמותה של ישראלים רבים ולכן מוצדק למסותם, כפי שמקובל בעולם.

"כלי המיסוי לא נועד להכביד על האוכלוסיה אלא להפך, לסייע לה להיות בריאה יותר. לא לחינם התורה נמשלה למים חיים, ולא למשקאות מזיקים. משמעות ההחלטה שיותר ישראלים יסבלו מעיוורון, שבץ מוחי, אי ספיקת כליות ואירועים לבביים עקב סוכרת והשמנה".

באיגוד רופאי בריאות הציבור ציינו: "ההחלטה התקבלה ללא בחינת ההשלכות על הציבור וללא דיון עם אנשי המקצוע במשרדי האוצר והבריאות. שר אוצר שקול ואחראי ידאג לכנס ישיבה עם הדרג המקצועי במשרדי האוצר והבריאות כדי לדון בנושא טרם קבלת החלטה שתפגע בכלל האוכלוסיה בישראל".

איגוד רופאי בריאות הציבור תקף גם את תעשיית המשקאות הממותקים ואמר כי "מצער שיש מי שהאמין לכזבי התעשיה כאילו המס נועד לפגוע באוכלוסיה החרדית ואינו יעיל, כאשר נתוני משרדי האוצר והבריאות הצביעו כי המס הוביל לירידה בצריכה ולתועלת לישראלים, כולל האוכלוסיה החרדית".

"המס על משקאות ממותקים הוביל לירידה בצריכה ולתועלת לישראלים, כולל האוכלוסיה החרדית". צילום: נתי שוחט/פלאש 90

על פי נתוני משרד האוצר, המס על משקאות ממותקים הוביל לירידה בצריכה של 17% במשקאות עתירי סוכר בקטגוריית המס הגבוהה, ולירידה חדה אף יותר של 25% במגזר החרדי. זאת למרות עלייה כמעט כדי פי שלושה בפרסום המודעות של היצרנים (בין 2020 ל-2022) דווקא לעידוד החברה החרדית להמשיך לצרוך משקאות עתירי סוכר.

פרופ' איתמר רז, יו"ר המועצה הלאומית לסוכרת ומנהל המרכז הרפואי DMC לטיפול בסוכרת, תקף גם הוא את ההחלטה: "מדובר בפגיעה קשה ובכייה לדורות, משקאות ממותקים הם גורם מרכזי להתפתחות השמנה, שהיא גורם מרכזי להתפתחות סוכרת. משקאות תוססים ומתוקים מעלים את הסיכון להתמכרות למתוק והימנעות מהם היא קריטית לאימוץ אורח חיים בריא ומאוזן וחשוב מאוד להנחיל זאת מגיל צעיר".

עוד אמר רז: "ההחלטה הזו היא צעד אחורה בטיפוח אורח חיים בריא וחברה בריאה כאשר בישראל ישנם כ-600 אלף סוכרתיים ועוד כ-600 אלף טרום סוכרתיים והיא נמצאת במקום הראשון בעולם במדד ההשמנה. הצרכנים העיקריים של משקאות מתוקים הן השכבות הסוציואקונומיות החלשות, הסובלות העיקריות מסוכרת והשמנה. מדובר במגיפה שפוגעת בצעירים וגורמת לאסון כלכלי, חברתי ורפואי".

בטקס חילופי שרים שנערך אתמול במשרד הבריאות, התייחס השר סמוטריץ' למהלכים שבכוונתו לעשות בתפקיד. "אנחנו בסוג של משבר כלכלי עולמי", אמר. "אינפלציה, שהחשש הוא שתהפוך לדביקה בשנה הבאה. לא בטוח שכל מה שנעשה יהיה פופולרי, אבל אני מאמין שלאורך זמן זה יזכה אותנו בהערכה של השווקים, השותפים הפוליטיים והציבור הישראלי".

נושאים קשורים:  בצלאל סמוטריץ',  שר האוצר,  מס על משקאות ממותקים,  פרופ' איתמר רז,  איגוד רופאי בריאות הציבור,  חדשות,  סוכרת,  השמנה
תגובות

הביטול הבא : עידוד עישון, הורדת המס על סיגריות וסיגריות אלקטרוניות.
בהצלחה לממשלה המשמידה את מצביעיה ! זה הפתרון! הידד !

צריך להטיל מס גם על חטיפים כמו ביסלי ושאר ג'אנק פוד. אם באמת מעוניינים לעודד בריאות...להטיל מיסוי על גבינות עתירות שומן ולבטל את המרגרינה...
מה לגבי חופש הבחירה של עם הספר - החכם והלמדן - עם סגולה...

אנונימי/ת
03.01.2023, 13:29

לאחרונה מסתבר שלא השומן הוא האוייב (לנושא גבינות עתירות שומן...)

לפי נתוני מס הכנסה, הירידה בצריכת משקאות ממותקים בעקבות המס היא מינורית, ולא בהכרח רק בגלל המס. אזי הפניקה מפני אפוקליפסה של סכרת וצרחות זאב זאב, מוגזמות ומריחות מתעמולה פוליטית

דר בן חיים, זכיתי להשתתף בישיבת המועצה הלאומית לסוכרת שדנה בנושא עוד טרם הקמת הממשלה. היה דיון ער, מכבד כולל סקירה של משקאות ממותקים לחלוטין מול משקאות הדיאט. זה היה כאמור דיון רציני ולא היה בו גרם של פוליטיקה. הוצגו נתונים מהארץ ומחו"ל והיה ועדיין יש ניסיון כן להסביר לקובעי המדיניות מה המשמעות של שינוי התקנות.

אז אפשר לא להסכים, והדיון על המס כאמצעי בריאותי הוא בוודאי לגיטימי. אבל לצבוע כל דבר כפוליטיקה ותעמולה הוא אקט ירוד, שאולי מתאים לבעלי עניין כמו חברות המשקאות ולא למי שמנסה להביע עמדה מקצועית.
מצער (אבל לא מפתיע) לראות שכבר אי אפשר להביע עמדה בלי שישר זה יקוטלג כתעמולה עם איזו אג'נדה נסתרת. אתה מעדיף שגופים שאמונים על הבריאות לא יביעו עמדתם?

02.01.2023, 19:56

נחמד שאתם מתייחסים למקרים נקודתיים כמו משקאות ממותקים חשובים ככל שיהיו. המדינה כולה חומקת מידינו ומתחילה את סופה. זה גדול בהרבה!!

04.01.2023, 23:32

לא צריך להתפס לתחזיות אפוקליפטיות. המדינה לא מגיעה לסופה, ולבטח לא ״חומקת מידינו״. בואי לא נכנס לדיונים פוליטיים.