חדשות

דרישה להסיר את השם סאקלר מבניין הפקולטה לרפואה בת"א

בהר"י מצטרפים לדרישת אנשי סגל מהאוניברסיטה להסיר את השם בעקבות חלקה של משפת סאקלר, בעלי חברת פרדו, במגיפת האופיואידים שגבתה חייהם של מאות אלפים בארה"ב

הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב. צילום: ויקיפדיה

על רקע שידורה של סדרת טלוויזיה חדשה בשם Dopesick שעלתה לאוויר בימים האחרונים בארה"ב ובה מתוארים בני משפחת סאקלר, בעלי חברת התרופות פרדו, כ"נבלים שמאחורי משבר האופיואידים", שבה ועלתה בישראל הדרישה להסיר מבניין הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב את שמה של משפחת התורמים סאקלר. כך דיווחה הבוקר (ה') רוני לינדר ב"דה מרקר". בדיווח נמסר כי חברי סגל פנו בעניין הזה לנשיא האוניברסיטה וגם הר"י קראה למוסד לשקול מחדש את הנושא.

מנגנון הפעולה שנקטה החברה בשיווק תכשיריה נחשף בעוד שתי סדרות טלוויזיה ובספרים שפורסמו וזאת לצד החלטות שיפוטיות שהתקבלו רק לאחרונה וביססו את אשמתה של המשפחה ביצירת התמכרויות למשככי כאבים נרקוטיים, שבעטיין מתים מדי שנה מאות אלפי בני אדם רק בארה"ב וככל הנראה גרמו להרס חייהם של עוד מיליוני מכורים לתכשירים הללו בעולם.

"השם סאקלר הפך עם השנים לשם נרדף לרדיפת בצע, הטיית המדע, הטעיית רופאים ורשויות בריאות, ועידוד לרישום יתר של תרופות ממכרות ומסוכנות. בשנים האחרונות הצטברו ראיות, פסקי דין וחשיפות בנוגע למעשי המשפחה", דיווחה לינדר. "במצב הזה מתחדד הדיסוננס הבלתי נתפש בין תפקידו של בית ספר לרפואה, שאמור לחנך את תלמידיו לאור הציווי האתי 'ראשית, אל תזיק', לבין המעשים האיומים שביצעה משפחת סאקלר בחברה פרדו אותה הקימה וניהלה ומייצרת את התרופה הממכרת אוקסיקונטין".

אתמול גם דיווחו כלי תקשורת בארה"ב כי רק השנה מתו ממינוני יתר של תרופות ובעיקר משככי כאב יותר מ-100 אלף אמריקאים – שיא שנתי חדש המתרחש בצילה של מגיפת הקורונה. בדיווח זה מופנית האצבע המאשימה לפנטניל, תרופה לשיכוך כאב חזקה יותר ממורפיום. לתכשיר הזה פנו מטופלים שהתחילו לפתח סבילות ותלות במשככי הכאבים הקודמים שנטלו, דרשו מינונים גבוהים יותר או חומרים חזקים יותר ומשלא הצליחו להשיג את התרופה או האפקט שביקשו, פנו לסמי רחוב כמו הרואין. כך נוצרה התמכרות המונית, שהסתיימה בתחלואה, במוות ובאומללות של מיליוני אנשים.

בהכרעת הדין האחרונה בהקשר לסאקלר שהתקבלה בארה"ב בחודש נובמבר, הודתה חברת פרדו ש"מכרה תרופות נרקוטיות ללא סיבות רפואיות לגיטימיות". החברה הודתה גם בשלושה אישומים פליליים הנוגעים לחלקה במגיפת האופיואידים: פעלה לסיכול מאמצי המאבק במשבר זה של המינהל לאכיפת סמים (DEA); סיפקה מידע מטעה כדי להגדיל את מכסות הייצור שלה ושילמה לרופאים כסף כדי לגרום להם לרשום יותר מרשמים למשככי הכאבים שלה.

עד כה דחו ראשי אוניברסיטת תל אביב דרישות דומות שהוצגו להם בנושא להסרת שמה של משפחת סאקלר משמות המבנים השונים בתחומה, אבל בעקבות קנס בסך 4.5 מיליארד דולר שמערכת המשפט בארה"ב הטילה על המשפחה, שהצליחה בכך לפטור עצמה מאחריות למותם של אמריקנים במגיפת משככי הכאבים, חודשה דרישתם של כמה מחברי סגל האוניברסיטה להסרת השם סאקלר מבניין הפקולטה לרפואה.

לפי הדיווח, בדרישה המחודשת שהועברה לידי נשיא האוניברסיטה, פרופ' אריאל פורת, ולידי דיקאן הפקולטה לרפואה, נאמר בין השאר: "אנחנו דורשים לדעת האם אוניברסיטת תל אביב ממשיכה לקבל תרומות ממשפחת סאקלר, ומזועזעים מכך שהאוניברסיטה שלנו טרם הסירה את שם משפחת סאקלר מעל בניין בקמפוס. כיצד נחנך סטודנטים לאתיקה ולמקצועיות? כיצד תיחנך הפקולטה לרפואה רופאות ורופאים לשים את הצלת חיי האדם מעל כל שיקול של תועלת כספית? האם אוניברסיטת תל אביב ממשיכה לקבל תרומות ממשפחת סאקלר וליחצ"ן את שמה?".

פרופ' פורת, שקודם לכן הראה נכונות להיפגש עם נציגי הסגל, חזר בו ומסר, כך על פי הדיווח, ש"הנושא רגיש, הוועדה המרכזת מעודכנת בו. אין לי עניין לערב בו חברי סגל. כל עיסוק פומבי בנושא - ולא משנה מה בסוף נעשה - מאוד יזיק לאוניברסיטה".

בשבוע שעבר פנתה הלשכה לאתיקה בהר"י לראשונה לדיקאן בית הספר לרפואה במכתב בקשה להביא לדיון ולבחינה מחדש את השאלה האם ראוי כי הפקולטה לרפואה באוניברסיטה תמשיך לשאת את שמה של משפחת סאקלר. ד"ר תמי קרני, יו"ר הלשכה, אמרה: "חברי הלשכה לאתיקה תמכו בהצעה להמליץ לאוניברסיטת תל אביב לשנות את שם הפקולטה. ברור לנו שאין לנו שום סמכות אתית על הפקולטה לרפואה. אנחנו גם לא מחדשים דבר לאוניברסיטה בדבר חלקה של משפחת סאקלר במשבר האופיואידים. זאת שאלה חברתית לא פחות מאתית. קיווינו שמכתבנו יכוון את האוניברסיטה בקבלת ההחלטה".

יש לציין כי כאשר התרחבו הגילויים על חלקה של חברת פרדו, בניהולה של משפחת סאקלר, במשבר משככי הכאב הנרקוטיים, כמה מוסדות אקדמיים בארה"ב שזכו לתרומות מהמשפחה החלו להסיר את שמה מבניינים באוניברסיטאות שהוקמו בזכות תרומות אלו. מוסדות אחרים הודיעו שהם מפסיקים לקבל תרומות מסאקלר.

מאוניברסיטת תל אביב נמסר: "משבר האופיואידים העולמי הוא לא רק אחד האסונות הבריאותיים הגדולים של דורנו, אלא גם אחת התופעות המוכרות בעולם. אוניברסיטת תל אביב פועלת בדומה לאוניברסיטאות מובילות אחרות בעולם שעד כה לא הורידו את השם. האוניברסיטה ממשיכה לעקוב מקרוב אחרי הנושא ותפעל בהתאם לכללים המקובלים".

נושאים קשורים:  הפקולטה לרפואה על שם סאקלר,  פרדו,  מגיפת האופיואידים,  משככי כאבים,  ד"ר תמי קרני,  הר"י,  אוניברסיטת תל אביב,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
19.11.2021, 11:36

אני בעד להסיר את השם "תל אביב" משם הפקולטה לרפואה בתל אביב

אנונימי/ת
19.11.2021, 11:37

תגובת משפחת סאקלר:
מסכימים להסרת השם. אבל בבקשה קודם נא להחזיר את עשרות המליונים שקיבלתם

אנונימי/ת
19.11.2021, 12:12

כשמטורללים משתלטים על השיח. בן=בת. אמת=שקר. לבן=שחור.
שחור = יותר. הרס ההסטוריה. גופים אנרכיסטים השתלטו על הכל. יודעים לקחת ולקבל ולא לתת. לצערי אני רואה שהטרלול הופך לנורמלי במקום לא נורמלי ולא שפוי בעליל. אני פוחדת מהעתיד

אנונימי/ת
19.11.2021, 13:09

בצע כסף ברפואה? לא יאומן.

עדת צבועים. תחזירו את הכסף שקיבלתם מסאקלר. מעניין שלתומכי BDS ואנטישמים ישראלים מותר לפעול באוניברסיטת תא ללא כל הסתייגות.

20.11.2021, 10:42

צודק !!!

אנונימי/ת
19.11.2021, 14:01

טוב,כולם יודעים שכל הצדיקים שתורמים לאוניברסיטאות ולבתי החולים עשו
את המיליונים מחלוקת מזון לנזקקים.

אנונימי/ת
19.11.2021, 17:07

אוניברסיטת ת"א לא התבקשה להיות המוסד הראשון בעולם שמסיר שמה של משפחת סקלר אך גם לא חייבת להיות האחרון!! המוסר היהודי מחייב להסיר את שמן של הסאקלרים מעל קירותיה של אוניברסיטת ת"א...לא כול תרומה היא כשרה, גם אם מגלים זאת בדיעבד.

19.11.2021, 20:17

בלי ספק: קשה להתנתק מתמיכת בעלי עניין כמו משפחת סאקלר ושותפיהם, גם כשפשעיהם מחרידים. לדעתי, עדיין, זה הדבר הנכון, ויפה שעה אחת קודם. פקולטות לרפואה חייבות לחתור בהתמדה לטוהר המידות.

אנונימי/ת
20.11.2021, 09:51

יצרן התרופה לא אשם במגיפה כמו שיצרן האקדח לא אשם ברצח שבוצע באקדח שהוא מכר. האשמים הם הרופאים שרשמו תרופות יעילות נגד כאבים, ששינו את מתכונת הטיפול בכאב, ללא הבנה מה הם מעוללים תוך התעלמות מבעיית המגיפה.

להסיר, מיד!
לא להחזיר את הכסף!
שיתבעו - תהיה זו הזדמנות מצוינת להוקיע את ההתנהגות החזירית שלהם.

כשאוניברסיטה תחזיר למשפחת סאקלר את כספי התרומות אז אפשר יהיה להסיר את השם אולי. מי שדורש צדק בעניין זה מוזמן קודם כל לתרום לבית ספר לרפורה סכום נדיב. זה לא מוסרי לדרוש מתורמים התנהגות רהוטה בלי לתרום שקל. לפי סטנדרט זה נצטרך להוריד את שמות של כמעט כל התורמים. ברור שחברה נמצאה אשמה בבית משפט אמריקאי, לפי שיטת big pocket זה קורה תמיד.
ללשכת האתיקה של הר״י לדעתי יש הרבה נושאים שקודמים לעניין של סטקלר, כולל הפליה לפי תו ירוק וכו׳. מי שאשם בעיקר זה הרופאים שרשמו את אופיאטים ללא צורך.
אגף, רוב הפנטניל שהורג אמריקאים היום הוא אינו חוקי.

נימוקך, ד"ר נכבד, חלקם אינם מובנים לי וחלקם אינם מדויקים. רצוי שתרענן ידיעותיך בדבר חלקם של הסאקלרים במגיפת האופיאטים בארה"ב ואיך התקבלו כל מיני החלטות ב-FDA ואיזה רגולטור החליף צד ועוד ועוד

הנימוק פשוט לגמרי: הייתה עיסקה: כסף תמורת שם של ב״ס לרפואה. רוצים להפר: סבבה, תחזירו כסף וקדימה. אי אפשר לקחת כסף ולאחר 50 שנים להתחרט, אבל לשמור על הכסף. מי שרוצה את תואר המידות שלא יקח גרוש מחברות תרופות ומכשור רפואי. כל מגע של רופא עם גופים הללו מיועדת לקידום של מוצריהם. פשוט חלק מהגופים טרם נתפסו על דחיפת מוצריהם.
בלי קשר לנאמר, כאשר טובים חברה ענקית על נזקים שנגמרו לאנשים היא כמעט תמיד יוצאת אשמה, לא משנה מה. עד היום אנשים מצליחים לתבוע בהצלה סכומים אסטרונומיים בחברות סיגריות, למרות שכולם יודעים כבר 60 שנים עד כמה זה מזיק.
וללשכת האתיקה לאחרונה נראה לי יש סוגיות בוערות בהרבה מהעניין הזה. במיוחד כפיית טיפולים רפואים על אנשים שאינם חפצים בכך. וגם איך אצלנו הרגולטור מקבל את ההחלטות.

אנונימי/ת
20.11.2021, 21:44

אין בעיה אתית להסיר את השם של משפחת סאקלר מבית הספר לרפואה. אך באותה אתיקה צריך תחילה להחזיר להם כל פרוטה שתרמו.