קורונה בישראל

שר הבריאות ימנה "מפקד קורונה" - יקבל חלק מסמכויותיה של סדצקי

ראש הממשלה מקים מחדש את מרכז השליטה (משל"ט) שפעל בגל התחלואה הראשון וריכז יחד יכולות של מערכת הביטחון ומערכת הבריאות | פרופ' אלי וקסמן: "איננו יודעים מה הם מקורות ההדבקה, איבדנו שליטה בהתפרצות"

שר הבריאות יולי אדלשטיין. צילום: אוליביה פיטוסי/ פלאש 90

שר הבריאות יולי אדלשטיין החליט למנות "מפקד קורונה" חדש שיקבל לידיו חלק מהסמכויות של ראש שירותי בריאות הציבור, פרופ' סיגל סדצקי, בכל הנוגע לניהול המערכה במגפה, כך דווח אמש (א') בחדשות ערוץ 12. עוד דווח שראש הממשלה בנימין נתניהו החליט להקים מחדש את מרכז השליטה (משל"ט) שפעל בגל התחלואה הראשון וריכז יחד יכולות של מערכת הביטחון ומערכת הבריאות.

ה"פרויקטור" המיוחד שמתכוון שר הבריאות למנות במרכז השליטה מטעם המשרד יהיה אחראי על מערך הבדיקות ועל מערך החקירות האפידמיולוגיות. "המשמעות היא שיילקחו מפרופ' סדצקי חלק גדול מסמכויותיה על רקע הביקורת שנמתחה עליה ועל רקע הדרישה ממשרד הבריאות להעביר סמכויות למשרד הביטחון" - כך לפי הדיווח.

פרופ' אלי וקסמן, פיזיקאי ממכון ויצמן, המשמש כראש צוות ייעוץ לראש הממשלה ולמל"ל שהתראיין גם הוא אמש, חזר ואמר: "המצב הנוכחי מדגים שאיבדנו שליטה במגיפה, גם מבחינת מספר החולים וגם בפיזורם בכל הארץ. איננו יודעים מהם מקומות ההדבקה של רובם – ייתכן שאיננו יודעים על 90% מאלה ולכן איננו יכולים לשלוט בהתפרצות. אם נבלום אותה רק בעוד שבוע, יצטרפו 600 חולים קשים ולאחר שבוע נוסף כבר 1,200 – זה אומר סכנת קריסה למערך האשפוז של מדינת ישראל".

פרופ' וקסמן המליץ על הפעלה מיידית של צווי ריחוק חברתי להקטנת סיכונים גדולים בפעילויות שהעלות לכלכלה איננה גבוהה: למנוע כל התקהלות של מעל 20 איש וכל פעילויות חברה ופנאי. כמו כן, לשנות את הפעילות בבתי הספר של החופש הגדול.

עוד אמר פרופ' וקסמן: "אחת הסוגיות המטרידות יותר מכל היא חוסר יכולתו של משרד הבריאות לקטוע את שרשראות ההדבקה. במצב של היום עם 1,000 נדבקים אין לנו יכולת לקטוע את שרשראות ההדבקה, גם אם היה מערך מתפקד כזה והוא איננו קיים. אנחנו עומדים בפני משבר לאומי ואזרחי הגדול ביותר שעמדנו בפניו". כדי לנהל אותו, יש צורך בהפעלת גופים מבצעיים רבים בלוחות זמנים הדוקים; איסוף מידע בזמן אמת; קבלת החלטות בזמן מהיר ויכולת לממש שינויים בזמן מהיר.

לדבריו, חובה להחיות את מרכז השליטה שנבנה על ידי הצבא בתוך משרד הבריאות. להעמיד בראש המשל"ט אלוף בכיר מצה"ל שינהל את האירוע, לרתום את כל משאבי הצבא ולהנחות את כל הגופים הביצועיים במשרד הבריאות ומחוץ לו - משטרה, פיקוד העורף ורשויות מקומיות – כיצד לפעול. "אם לא נבנה את הגוף הזה", אמר פרופ' וקסמן, " אנחנו דנים עצמנו לגל שלישי, רביעי וחמישי".

נושאים קשורים:  פרופ' אלי וקסמן,  יולי אדלשטיין,  שר הבריאות,  משל"ט,  ראש הממשלה בנימין נתניהו,  קורונה,  מגיפת הקורונה,  פרופ' סיגל סדצקי,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
06.07.2020, 20:01

כל זמן שראש המערכת,בין אם איש צבא או איש רפואה,יקבל הנחיות מפוליטיקאים שבראשם רק שיקולים לא רפואיים,לא יעזור דבר ונמשיך להתדרדר

אנונימי/ת
06.07.2020, 23:24

גאוני.
בואו נחזור למונרכיה מסודרת, שבראשה יעמוד מקצוען מדרגה ראשונה, שבראשו בוודאי אין אף שיקול לא רפואי.
יאללה.