פסיכיאטריה

המנגנונים הנוירו-ביולוגיים של טיפול היפנוטי לגמילה מעישון

 שינויים בפעילות וקישוריות בין האונה המצחית קדמית ימנית והאינסולה מסבירים את יעילות הטיפול ההיפנוטי להתמכרות לניקוטין

28.04.2019, 12:34

להיפנוזה השפעות תרפויטיות על התמכרות לניקוטין כפי שהודגם במחקרים רבים בעבר. עם זאת, הבסיס הנוירו-ביולוגי של השפעות אלו טרם הובהר. קבוצת חוקרים מסין ביצעה מחקר ראשוני בתחום זה שחקר את המנגנונים העצביים של טיפול מבוסס היפנוזה על עישון סיגריות. באופן ספציפי החוקרים בדקו האם ההיפנוזה כוללת תהלך של ויסות דחפים והשתוקקות top-down או מנגנון שעובד Bottom-up ע"י הפחתת הדחף לעשן וההשתוקקות.

החוקרים לקחו שתי קבוצות של 45 מעשנים שעברו סוגסטיה של סלידה מעישון וצפו בתמונות הקשורות לעישון ותמונות ניטרליות. קבוצה אחת עברה הדמיה תפקודית של fMRI (במצב קונטרול ובמצב היפנוטי), בעוד שהקבוצה השנייה עברה שני מפגשי EEG.

החוקרים מצאו כי ההשתוקקות לעשן על בסיס דיווח הנבדקים ירדה באופן מובהק בשתי הקבוצות לאחר היפנוזה. חשיפה לגירוי הקשור לעישון (cue-induced) גרמה להפעלה וחיבוריות גבוהה יותר בין איזור קליפת המוח הפרהפרונטלית דורסלית ימינית (rDLPFC), והאינסולה השמאלית (lL) במצב היפנוטי בהשוואה למצב הקונטרול. בנוסף בעזרת הרזולוציה בזמן שהתקבלה מקבוצת ה-EEG הצביע על שינוי פעילות מ-390 ל-862 ms ב-rDLPFC ומ-490 ל-900 ms ב-LI בין מצב החשיפה לגירוי הקשור לעישון לבין החשיפה לגירוי ניטרלי במצב היפנוטי, דבר המדגים כי ההפעלה של rDLPFC קדמה להפעלת ה-LI.

תוצאות אלו מצביעות על כך שהאופן שבו ההשתוקקות לעישון הצטמצמה באמצעות סוגסטיות דחיה בהיפנוזה, נובע מויסות מלמעלה למטה (top down) של ​​ה-rDLPFC ל-LI. הממצאים מספקים ראיות נוירוביולוגיות חדשות להבנת ההשפעות הטיפוליות של היפנוזה על התמכרות לניקוטין. מעגל האינסולה הפריפרונטלי עשוי לשמש כמדד ביולוגי לניטור יעילות הטיפול באופן בלתי פולשני.

מקור:

Li, Xiaoming, Lijun Chen, Ru Ma, Haibao Wang, Li Wan, Ying Wang, Junjie Bu et al. "The top‐down regulation from the prefrontal cortex to insula via hypnotic aversion suggestions reduces smoking craving." Human brain mapping 40, no. 6 (2019): 1718-1728.

נושאים קשורים:  פסיכיאטריה,  עישון,  fMRI,  היפנוזה,  מחקרים,  התמכרות
תגובות