דעות

מספר רעיונות לשר האוצר משה כחלון מה לעשות עם העודף התקציבי

השר כחלון, אם אתה מתלבט איפה להשקיע את עודפי התקציב להלן מספר המלצות שיכולות לשנות מהיום למחר את המציאות של כולנו

שר האוצר משה כחלון, לאור עודפים של מיליארדים בתקציב 2017, אל תמשיך להגיד "אין כסף" או "שהשמיכה קצרה מדי". זה בדיוק הזמן לקבל החלטה פוליטית וכלכלית אמיצה, ובמקום להפנות שוב את העודפים התקציביים שנוצרו לכיסוי החוב הלאומי או למימון גחמות פוליטיות סקטוריאליות, תשקיע את הכסף במערכת הבריאות הציבורית של כולנו.

זו תהיה השקעה כלכלית חוצה מפלגות, עמדות ודעות, כזו שבכוחה לשפר בצורה דרמטית את היקף ואיכות שירותי הבריאות לציבור כולו. זו תהיה השקעה כלכלית שאינה פורצת שום מסגרת תקציבית, ושיש בה כדי לסייע לחולים רבים, לקצר תורים וסבל של רבים אחרים, וכן - אפילו להציל חיים. לצערנו, ממבט למציאות עבר, או ליתר דיוק לחמש שנים של עודפים תקציביים, מלמדים כי עד עכשיו לממשלה היה יותר חשוב לכסות את החוב הלאומי מאשר לכסות את הזקנה ששוכבת במסדרון בבית החולים.

הגדלה של תקציב ועדת סל התרופות מ-550 ל-900 מיליון שקלים תגרום להכנסת כל התרופות מצילות ומאריכות חיים שמתחרות כיום אחת בשנייה

המציאות מלמדת שעודפים אלו צפויים להתפייד למול תפיסה כלכלית, ששולחת כל שקל פנוי לכיסוי החוב הלאומי. גישה כלכלית שהייתה נכונה, אחראית ושהתאימה בעבר, אך היא לא מתאימה למצבה הפיננסי של מדינת ישראל כיום. כך, ובשם לכאורה האיזון הפיסיקאלי ממשיכים במדיניות חיסול הגירעון, גם במחיר פגיעה אנושה במערכת האזרחית-חברתית אשר גוועת לאיטה.

נכון, בזכות מדיניות שמרנית ועודפים תקציביים הלך והצטמצם החוב הלאומי, אולם כיום הוא הגיע לרמה כזו שהתועלת מהמשך צמצומו הפך שולי. בטח ביחס לצרכים הקיימים והקיומיים שישנם במערכת החברתית בכלל, ובמערכת הבריאות הציבורית בפרט. כיום, ובפרט לאור הפגיעה הממשית בהיקף ואיכות שירותי הבריאות אין עוד היגיון כלכלי להמשיך להקריב את הציבור בשם צמצום החוב הלאומי או בשם הפחתת מיסים שולית שלא מורגשת על ידי אף אחד.

אז השר כחלון, אם אתה מתלבט איפה להשקיע את עודפי התקציב להלן מספר המלצות שיכולות לשנות מהיום למחר את המציאות של כולנו:

א. שיפור תנאי האשפוז - תנאי האשפוז הירודים, המתקנים המיושנים ואיכות השירות במערכת הבריאות הציבורית הם לא גזרת גורל, אלא פרי תעדוף כלכלי מודע. תנאי אשפוז ושירות שמעצימים את הסבל של המטופלים, ושבחלק מהמקרים הפכו את מתקניה המיושנים של מערכת הבריאות לבלתי ראויים לטיפול רפואי.

לאור הפגיעה הממשית בהיקף ואיכות שירותי הבריאות אין עוד היגיון כלכלי להמשיך להקריב את הציבור בשם צמצום החוב הלאומי

בחלק מבתי החולים אפילו אין וילון הפרדה בין מטופל אחד לאחר, שלא לדבר על כיסאות למלווים וזו רק ההתחלה. נכון להיום תנאי אשפוז ושירות הם שמייצרים במערכת מתח וקונפליקטים מיותרים. מה שהפך את מערכת הבריאות למעין שדה קרב, תוך הקרבת המטפל והמטופל כאחד.

ב. חיזוק האיתנות הפיננסית של קופות-החולים - בפחות מחצי הסכום שהוא בבחינת "עודף תקציבי" ניתן לכסות באחת את גירעונות העתק של כל ארבע קופות-החולים, ובכך לשנות לטובה כמעט בין לילה את מציאות הבריאות בישראל. גירעונות עתק שבגללן נאלצות קופות החולים להמשיך ולצמצם שירותים, להסיט מבוטחים לביטוחי הבריאות המשלימים ולהאריך תורים לפרוצדורות וניתוחים.

ג. הגדלת תקציב ועדת הסל - הגדלה של תקציב ועדת סל התרופות מ-550 ל-900 מיליון שקלים תגרום להכנסת כל התרופות מצילות ומאריכות חיים שמתחרות כיום אחת בשנייה, ולתת מענה אמיתי ושלם.

ד. קיצור תורים - במיליארד שקלים ניתן לחסל בתקופה יחסית קצרה את תופעת התורים הארוכים לניתוחים ופרוצדורות. תורים ארוכים שנכון להיום פוגעים אנושות בבריאות הציבור ובאמון הציבור במערכת הציבורית (כאן גם המקום להזכיר שמערכת הבריאות הציבורית עדיין ממתינה לאותו כסף שהובטח בשנת 2014 לטובת קיצור תורים, ושמאז כמעט כל שבוע נאמר "עוד רגע הכסף עובר").

אז שר האוצר מר משה כחלון, קח החלטה מנהיגותית אמיצה, תשקיע את עודפי תקציב 2017 במערכת הבריאות ותשנה את המציאות של כולנו ולטובת כולנו.

* המאמר פורסם לראשונה באתר Ynet

נושאים קשורים:  דעות,  עודף תקציבי,  מערכת הבריאות,  שר האוצר משה כחלון
תגובות

עדי שלום,
האם אינך זוכר את המחזה הטלביזיוני המביש של כלל חברי וועדת הכספים של הכנסת שהתקוטטו ביניהם על העודף התקציבי של 18.5 מיליארד ש'ח בשלהי שנת 2015. ?
איש מהם לא הציע , וגם לא שר הבריאות או נציגו , להעביר חלק מן הסכום לטובת מע' הבריאות המתמוטטת !
האם לכיחלון תהיה גישה שונה ?
ראה הערתי-תגובתי למאמרו של פרופ' מיכאל שכטר המופיע בגליון הנוכחי
בברכה, פרופ' תיאו דב גולן.