חדשות

דו"ח: עלייה חדה במספר התלונות על רשלנות רפואית בישראל בעשור האחרון

לפי דו"ח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, בשנת 2016 הוגשו 1,731 תביעות על רשלנות רפואית, לעומת 1,109 תביעות בשנת 2010; עמותה שהקים הורה שבנו נפגע דורשת להוציא חקירת מקרי רשלנות רפואית מחוץ למשרד הבריאות

ניתוח (צילום: אילוסטרציה)

דו"ח שהוכן על ידי מרכז המחקר והמידע של הכנסת, ושצפוי להתפרסם השבוע, חושף נתונים על מקרי הרשלנות הרפואית שאירעו בישראל בשנים האחרונות; כך דיווח העיתון "ידיעות אחרונות" בסוף השבוע.

על פי הנתונים בדו"ח, בשנים 2016-2010 הוגשו 10,694 תביעות על רשלנות רפואית נגד מוסדות רפואיים שונים. מספרן של התביעות האזרחיות על רשלנות רפואית עלה באופן משמעותי בתקופה שאותה סוקר הדו"ח. בעוד שבשנת 2010 הוגשו 1,109 תביעות - בשנה שעברה (2016) עלה מספרן ל־1,731.

לפי הנתונים, רוב התביעות הן נגד בתי החולים הכלליים (82%); 13% מהתביעות הופנו נגד לשכות הבריאות של משרד הבריאות; 3.3% נגד בתי חולים לבריאות הנפש; 0.75% נגד משרד הבריאות עצמו ו-0.5% נגד בתי חולים גריאטריים. נוהל משרד הבריאות מחייב כל מוסד במערכת הבריאות לדווח על כל אירוע חריג של גרימת נזק חמור למטופל. בשנים 2016-2005 דווח על 3,646 אירועים כאלו.

ח"כ יעל גרמן: "המקרים של רשלנות רפואית הידועים לנו הם רק קצה הקרחון. יש מקרים שאינם מגיעים לנציבות בגלל חוסר האמון במערכת"

לנציבות קבילות הציבור במשרד הבריאות הוגשו בשנים 2016-2008 יותר מ-9,000 תלונות על חשד לרשלנות רפואית. במשרד הבריאות הקימו כ-320 ועדות בדיקה בתקופה זו - שכל אחת חקרה חשד לרשלנות רפואית.

לפי נתוני הדו"ח, בשנים 2016-2012 הורשעו ברשלנות רפואית 26 רופאים, שנמצאו אשמים בכך בוועדות המשמעת של משרד הבריאות. שני רופאים ננזפו; שלושה קיבלו התראה; מ-21 רופאים נשלל באופן זמני הרישיון לעסוק ברפואה. לאף רופא לא בוטל הרישיון.

עמיעד טאוב, יו''ר עמותת "אופק חזרה לחיים" העוסקת במניעת רשלנות רפואית, שבנו נפגע כתוצאה מרשלנות רפואית לאחר שרופאים חיברו אותו בטעות לברז פחמן דו חמצני במקום לחמצן, אמר לעיתון: "הדו"ח חשוב אבל אסור שיישאר בגדר נייר וכאבן שאין לה הופכין במשרד הבריאות. המלצות מבקר המדינה משנת 2012 לא מיושמות, ואלפי תלונות של משפחות נפגעי רשלנות רפואית נתקלות במאה אחוזי סובלנות ובתגובות לא ביצועיות מצד משרד הבריאות - מה שמאפשר את המשך הרשלנויות הפושעות, אירועי הטיוח וזיוף רשומות רפואיות במערכת הבריאות תוך הגנה על עבריינים עם תואר דוקטור. זה לעג לרש".

טאוב והעמותה דורשים להוציא את נציבות הקבילות ממשרד הבריאות, בדומה לנעשה במשטרה (מח''ש), ולתת לנציבות כזאת כלים לחקור, לבדוק, לאכוף, להעניש ולהרתיע - על מנת להגן על החולים ולשקם את אמון הציבור במערכת. הוא אמר: "אם משרד הבריאות לא יעשה כך מיוזמתו, נגייס חברי כנסת מהקואליציה והאופוזיציה כדי לקדם הצעת חוק בנושא זה. הגיע הזמן אחרי שאלפי משפחות שנפגעו לשווא - המדינה תבער ותמנע רשלנויות רפואיות שניתן למנוע".

העיתון ציטט גם את ח"כ יעל גרמן, שרת הבריאות לשעבר ויוזמת הדו"ח: "המקרים של רשלנות רפואית הידועים לנו הם רק קצה הקרחון. יש מקרים שאינם מגיעים לנציבות בגלל חוסר האמון במערכת". ח"כ קארין אלהרר, יו"ר ועדת הכנסת לביקורת המדינה אמרה: "המערכת הרפואית לא בודקת את הדברים לעומק ולעתים תכופות מדי מתנערת מאחריות".

נושאים קשורים:  חדשות,  רשלנות רפואית,  משרד הבריאות,  חקירה,  נציבות קבילות הציבור במשרד הבריאות,  נתונים,  דו"ח
תגובות
אנונימי/ת
10.07.2017, 20:16

אני בעד, תכסחו את הרופאים במערכות הציבוריות עד הסוף, תשלחו אותם לכלא, תשללו מהם את הרישיון, תאסרו עליהם מעבר בין בתי חולים ומחלקות. תקפיצו עלויות על רפואה מונעת, ביטוחים וכו'. עד אשר כל המערכת תקרוס כלכלית, שטחי בתי החולים ימכרו לכרישי נדל"ן, בתי החולים יפורקו והעובדים שלהם יזרקו לשוק האבטלה.

אנונימי/ת
10.07.2017, 21:40

צודק 100% . צריך להפעיל חוקי חמורבי.