דעות

לא כל אחות צריכה תואר אקדמי

יותר מאשר מדיניות האקדמיזציה של תחום הסיעוד נועדה להיטיב את איכות הטיפול,היא נועדה לבסס את כוחה של הפרופסיה בתוך מקצועות הבריאות

עו"ד עדי ניב-יגודה
עו"ד עדי ניב-יגודה.

כל מטופל צריך אחות ליד מיטתו - אולם לא כל אחות צריכה להיות בעלת תואר אקדמי. נראה כי הצהרתו של מנכ"ל "כללית שירותי בריאות" אלי דפס, כי אין בכוונתו לקלוט בעתיד אחיות מעשיות לבתי החולים שבבעלות הקופה עשויה לפגוע בראש ובראשונה בציבור המטופלים - אך גם באחיות עצמן.

האחיות פועלות כבר היום במציאות כמעט בלתי אפשרית של מחסור אדיר בכוח אדם סיעודי, מציאות בה קליטת אחיות מעשיות בבתי החולים עשויה לפנות את האחות האקדמאית לטובת ניהול הטיפול וביצוע פעולות סיעוד חיוניות. כמו כן, יש באמירה שצוטטה מפיה של האחות הראשית בשירותי בריאות כללית, ולפיה "צריך תואר אקדמי בשביל לעמוד בצרכי הטיפול של החולים היום, שהם יותר מורכבים ומבוגרים...", משום ניחוח עז של רצון לקדם אינטרסים פרופסיונאלים, ולא התנגדות מתוך דאגה מקצועית לציבור המטופלים.

החלטת מש' הבריאות להרחיב את מסלולי ההכשרה לאחיות ללא תואר כדי להתמודד עם מצוקת האחיות היא החלטה אמיצה ונכונה

כאמור, נראה כי יותר מאשר מדיניות האקדמיזציה של תחום הסיעוד נועדה להיטיב את איכות הטיפול, יש בה בכדי לבסס את כוחה של הפרופסיה בתוך מקצועות הבריאות (בעיקר רופאים-אחיות-פרמדיקים). מטרה זו היא היא חשובה לכשעצמה, אך לא בכל מחיר ולא בכל אמצעי. בטח שלא באמצעים שמחריפים את המצוקות שנובעות מהעובדה שבישראל שעור אחיות לאלף נפש הוא מהנמוכים בעולם, ותוך פגיעה בציבור המטופלים.

אין חולק שההתמקצעות של האחיות היא דבר חשוב ביותר, ויש בהרחבת והעמקת הידע תרומה ממשית לשיפור איכות הטיפול. דוגמא לכך ניתן לראות בתרומה הרבה שיש לאחיות שעברו קורס על-בסיסי (טיפול נמרץ, רפואת חירום, אונקולוגיה ועוד). יחד עם זאת, וכלל שמדובר בפעולות סיעוד בסיסיות, נראה כי אין שום רלוונטיות לעובדה אם יש או אין לאחות המטפלת תואר אקדמי. שהרי, בפעולות סיעודיות רבות אין כל משמעות לקיומו של תואר ראשון בסיעוד.

מדיניות בריאות נכונה היא זו המאפשרת לאחות האקדמית (בפרט זו בעלת מומחיות) להתמקד בניהול הטיפול הסיעודי, תוך פינוי זמנה מביצוע פעולות ופרוצדורות סיעודיות לא חיוניות. נכון, תמיד ישנה אפשרות שכוח עזר מיומן יבצע חלק מפעולות בסיסיות אלו – אולם השאיפה המקצועית צריכה להיות שפעולות מתחום הסיעוד, ובהם ניטור מדדים, שמירה על היגיינה, חבישה ועוד, ישארו בסמכותה של האחות מעשית, מוסמכת או אקדמאית.

ניחוח עז של רצון לקדם אינטרסים פרופסיונאלים, ולא התנגדות מתוך דאגה מקצועית לציבור המטופלים, עולה מתוך ההכרזות של קופת חולים "כללית"

מכאן, שהחלטת משרד הבריאות להרחיב את מסלולי ההכשרה לאחיות ללא תואר על מנת להתמודד עם מצוקת האחיות, הינה החלטה אמיצה ונכונה שיש בה בכדי לתקן את המדיניות המעוותת שיצר משרד הבריאות עצמו לפני כעשור; מדיניות אשר החריפה בצורה משמעותית את מצוקת כוח האדם הסיעודי במערכת הבריאות. למותר לציין, כי לצד ההחלטה החשובה להרחיב את מסלולי ההכשרה לאחיות ללא תואר אקדמי, יש לנקוט מגוון רחב של אמצעים נוספים, ביניהם: שיפור תנאי השכר של האחיות, שיפור סביבת העבודה, עידוד פניית מועמדים למקצוע וכיו"ב.

בנוסף, מעבר לעובדה שפתיחה מחדש של מסלולי ההכשרה לאחיות מעשיות תאפשר קליטת כוח אדם נוסף לבתי החולים, הדבר אף יביא לשילוב מגוון קהלים שמעוניינים לעסוק בסיעוד, אך שהתואר האקדמי מהווה חסם בעבורם. קהלים אלא ימצאו כי כעת נסללת בעבורם הדרך להשתלב בשוק העבודה.

נושאים קשורים:  דעות,  מערכת הבריאות הציבורית,  אחיות,  הכשרה סיעודית,  תואר אקדמי
תגובות
ד"ר צדיק
12.05.2014, 23:03

כולנו מכירים את בלוף האקדמיה.
פרופסור לכירורגיה שרכש פרופסורה על עכברי מעבדה, יכול להיות כירורג הרבה פחות מיומן מכירורג כישרוני שהתמחה בשעות ניתוח וליד מיטת החולה ולא הרג אף עכבר (ואף חולה..). נכון שהתואר פרופסור מביא פרנסה מציבור הדיוטות.
הכנסת התואר האקדמי ככלי לתוספות שכר כבר עשה הסטוריה במשטרה ברבנות בצבא ובעוד מקומות (תארים מליטא לטביה דרבי..).
אחיות שכחו לנגב תחת של חולה כי הן עסוקות במחשב.. ברפורט...במחקר.
אלמלא משפחות החולים החולים לא היו מטופלים בנקיון הזנה ועוד.
פתרון האחיות המעשיות ללא תואר אקדמי הוא צעד מבורך לשפיות במערכת הקורסת.

אחות אקדמאית
13.05.2014, 06:50

ד"ר צדיק..
לנגב את התחת אינו מהגדרות התפקיד של האחות וזלזול בתפקיד האחות לא מעיד עליך רבות.
כי כאשר הרופא נותן הוראה שגוייה ומצופה מאחות מוסמכת או אקדמאית להאיר את תשומת ליבו לכך ולפקח על ההחלטות שלו רצוייה שיהיה בידה ידע רפואי ברמה גבוהה אשר נרכש בלימודים רציניים ולא הכשרה של אחות מעשית .
לא לשכוח שדרך ארץ קדמה לתורה.

רונית
13.05.2014, 10:34

דר' צדיק.
רואים שאתה בכלל לא מכיר את השטח לפי תגובתך, הפעולה שתיארת:
זה לא אחד מתפקידיה של האחות!!!!.
התפקיד הכי חשוב של האחות זה לתקן את השגיאות הרבות מספור שלכם.בכל משמרת(במחלקה פנימית) אני רצה אחרי הרופאים כדי שיתקנו הוראות, שאם לא היתה לנו ההשכלה , לימודי ההסמכה והתארים, הוראות שהיינו עושות כפי שכתבתם , ואז כל החולים היו מסתבכים או מתים. ואינני מגזימה כלל וכלל וכך יעידו כל האחיות ואם תהייה ישר אז גם אתה וחבריך. אחות מעשית שלומדת שנה אחת מקצוע אין לה ידע מספק לתקן את השגיאות הרבות שלכם והיא תעשה בדיוק מה שביקשתם!!!!!!

פרופ אלן גרינברג - רוקח
12.05.2014, 23:26

אני מסכים עם המאמר ויש להוסיף את ה- physician assistants עבור הרופאים ועוזרי רוקחים עבור הרוקחים.

ליאת אקדמאית
13.05.2014, 09:34

עו"ד יקר, ד"ר צדיק היקר,

אתם בהחלט יכולים להתבייש בתגובתכם... אבל אופס.... שכחתי לכשתגיעו אתם ובני משפחותיכם לטיפול בביח תקבלו טיפול VIP על ידי האחיות הכי משכילות, בעלות מיומנות מקצועית ויכולת אבחון וקבלת החלטות.. אז באמת מבחינתכם לא חשוב איזה אחיות יקלטו למערכת ובהחלט לא חשוב שמערכת הבריאות קורסת ותנאי העבודה אינם תנאים וכוח אדם אינו מספיק וכו וכו וכו
כי אתם הרי לא תיתקלו בסיטואציה זו ..אתם מעל!!
ועוד דין יקר, הבנתי שאתה מלמד בבתי ספר אקדמאיים לאחיות - יורק לבאר ממנה אתה שותה - נהדר
רק ללסבר לכם את האוזן- אנחנו לא מוותרים!!!!!

רויטל אחות
13.05.2014, 10:22

לא התכוונת לרוקח מעשי ורופא מעשי ?!
מעניין שזה מגיע למקצועות כרוקחות ורפואה מילים כפרופסיה, אקדמיה , יוקרה מקצועית או שכר הוגן אינן נשמעות גסות או לא במקומן. מדוע בסיעוד זה צריך להיות אחרת ?
כואב לראות את חוסר ההערכה מעמיתים למקצוע

צבי
14.05.2014, 08:07

רויטל

הסיבה היחידה שלגבי רופאים ורוקחים אפשר לדבר על התחום "עוזר רופא" ו"עוזר רוקח" ולא "רופא מעשי" או "רוקח מעשי" בניגוד לאחיות - היא פורמלית בלבד ונובעת מהחקיקה הקיימת.

יש חוקים העוסקים בהגדרת העיסוק של רופאים ורוקחים (פקודת הרופאים ופקודת הרוקחים) שם מוגדר מי יכול להקרא כך. לגבי סיעוד, לעומת זאת, אין חקיקה כזאת. לכן אפשר להגדיר "אחות מעשית" אבל לא "רופא מעשי".

אין שום קשר לחוסר הערכה או חוסר קולגיאליות. ההטפלות שלך לסמנטיקה הייתה לא במקום.

ד"ר מירב בן נתן
13.05.2014, 06:26

עו"ד עדי ניב יגודה
עורך דין יקר, שמי ד"ר מירב בן נתן ואנוכי יו"ר העמותה הישראלית למחקר בסיעוד בישראל. ברצוני לחלוק על דעתך מהסיבות הבאות: ההחלטה להפסיק את תפקיד האחות המעשית בוססה על מחקרים רבים, אשר העידו על קשר הישיר בין עלייה באחוזי תמותה, עלייה בפצעי לחץ, אשפוזים חוזרים וירידה ביעילות טיפול הניתן למטופלים כאשר מעניקות הטיפול הינן אחיות מעשית.
האחות, הנמצאת ליד מיטת המטופל, אמונה על זיהוי בעיות במצבי מצוקה, יכולת חשיבה, ניתוח ובקרה, מבוססת ראיות במתן טיפול איכותי ובטוח. יכולת כזו אינה קיימת בידי אחות מעשית, בטח לא כזו שהופנתה ללמוד בשל היעדר יכולת ללמוד מקצועות אחרים ולומדת במשך שנה בתיכון. תוכנית שלידיעה רק במדינות הבאות אפגניסטן, תימן ומצרים קיימת. ומחקר שבוצע במצרים העיד חד משמעית שמחסור באחיות שם נבע מהפגיעה במיתוג המקצוע שיצרו המסלול של אחיות מעשיות. החזרת תפקיד האחות המעשית הינה פתרון רע לבעיית מצוקת כוח האדם בסיעוד, ובוודאי לאיכות הטיפול במטופלים.
הפתרון לבעיה צריך וחייב להיות אחר. הפתרון חייב להתבסס על העלאת יוקרתו של מקצוע האחות המוסמכת (עידוד לאקדמיזציה של תואר ראשון ושני, עידוד לעבודה מבוססת ראיות ועידוד למקצוענות כלומר תוארי הכרה במומחיות קלינית). הפתרון חייב להניח שאחות בישראל משמעו אחות מוסמכת.
כשם שלא יעלה על הדעת להכניס למערכת הרפואה רופא מעשי אשר אין לו השכלה אקדמית, פיזיותרפיסט מעשי או מרפא בעיסוק מעשי כך לא ניתן להכניס בשנית אחות מעשית.
לו שאלנו את הציבור- מהי העדפתו לטיפול באדם יקר לו, האם העדפתו תהיה לאחות מעשית אשר נכנסה למקצוע רק כי לא היה לה מה לעשות בחייה, או אחות מוסמכת הרואה בעבודתה ובמקצועה ייעוד, אחות האמונה על פיתוח מקצועי, על למידה מתמשכת תוך כדי עבודה ועל התמחות מקצועית? אנו סבורים שהתשובה ברורה לכולנו.

אווה
13.05.2014, 06:51

בול שיט.
יש מספיק אחיות אין תקנים !
אתם מכשירים מטפלות לא אחיות, תקראו לזה מטפלות כוחות עזר אבל למה אחיות ?
יש מחסור ברופאים למה שלא תהיו אמיצים גם שם ותכשירו רופאים מעשיים?
אתם גיבורים על חלשים! אני מקווה שיקום ועד חדש חזק ומספיק אינטלגנטיכדי לא לאכול את הבול שיט הזה.

רוית אחות אקדמאית
13.05.2014, 07:03

עורך דין יקר
הדרך הנכונה לטפל במצב זה שהוא עצמו פופולסטי (היכן תוספות התקנים?) היא ע"י יצירת מקור משיכה לכוחות חדשים ורציניים כמו תגמול נאות ותנאים טובים לאחיות ולא ע"י הורדת איכות האוכלוסייה שתגיע להכשרה זו מקצוע האחות דורש לא רק ידע אלא גם איכות אנושית מאחר מתעסק עם אוכלוסיות שונות רבות ומגוונות .
"שילוב מגוון קהלים שמעוניינים לעסוק בסיעוד, אך שהתואר האקדמי מהווה חסם בעבורם. קהלים אלא ימצאו כי כעת נסללת בעבורם הדרך להשתלב בשוק העבודה." כמו שנאמר בכתבה ,
המקצוע עצמו לא בא לשלב קהלים אלא הינו ייעוד ולא מקום שאתה בא אליו לעבוד אלא לתת מעצמך עבור האחר.כאשר חיים מונחים לך על כף היד תרצה את כל הידע ואת כל הכלים המתאים כדי לתת מענה נאות ברמה גבוהה .
בתור אחות מעשית שעשתה מהפך ועברה להיות אחות אקדמאיית אני יכולה לראות את התמונה ובאופן שלם יותר משני עברי המיתרס ויש הבדל משמעותי בין איכות הטיפול של אחות מעשית ואחות אקדמאית ..
הוספת תקנים
תגמול הולם (כן העלאת שכר היא לא מילה מגונה)
תנאים טובים
פחות מטופלים לכל אחות במחלקות אקוטיות
ועוד ועוד ..
הם הפתרון ההולם למצוקה .

שלומית אחות אקדמאית
13.05.2014, 07:36

עורך דין יקר

הדרך אינה ביצירת מדרג של אחות מעשית. למטופל לא תהיה היכולת להבחין בינה לבין אחות מוסמכת אי לכך תדמית המקצוע תיפגע וכשסוף סוף אוכלוסיה איכותית יותר מגיעה ללמוד עיסוק זה רעיון הזוי זה של הכנסת אוכלוסיות חלשות שלאחר שנת לימודים אחת בתיכון יקראו גם הם אחות תגרום לנטישה הולכת וגדלה של כוח אדם איכותי וירידה במספר הנרשמים האיכותיים לעיסוק
אולי במקום להכניס אחיות מעשיות תלמדו אותן להיות מטפלות מוסמכות

אין לקשור בין המילה אחות למילה מעשית

21.12.2017, 17:42

שלום,
הטרמינולוגיה הנכונה היא אוכלוסיות מוחלשות

BN RN MPH CCN
13.05.2014, 08:58

שלום לך ע"וד יקר

הדרך בה אתה מבטא את המצוקה של המטופלים היא מובנת וכבר היום בלתי נסבלת אבל...

א. אתה היית רוצה לקבל טיפול מאחות שאינה יודעת חשבון רפואי?
ב. אתה היית רוצה לקבל טיפול מאחות שאינה מצליחה לקרוא את ההתוויות של התרופה שלך כי הן באנגלית?
ג. אתה היית רוצה אחות שתיתן לך טיפול ביחידה לטיפול נמרץ כאשר הידע והבנת המורכבות של החולה היא אפסית?!

הורדת סף קבלה תכניס למערכת אנשים פחות איכותיים שיורידו רמת טיפול אלו יכנסו לטפל בבתי החולים הציבורים (כי הפרטיים ירצו רמת טיפול גבוה) אתה כע"וד בטח לא תלך להתאשפז בבתי חולים ציבורי אבל הורי והורים אחרים כמו כן ניצולי שואה לא יכלו לקבל את הטיפול האיכותי שמגיע להם בבית חולים ציבורי.

בדיוק כמו שלא יעלה על הדעת הכשרת רופא מעשי רק כי יש מחסור ברופאים לא ניתן להתפשר על הרמה המקצועית הנדרשת לעבודה בסיעוד (ולא זה לא לנגב את התחת של החולה!)

דוד פרנקל
13.05.2014, 09:51

בא נשלב את החוסר באחיות והחוסר במרדימים ונתקדם להכרה במקצוע אחיות מרדימות nurse anesthetists. הסטודנטים ינהרו ללמד סיעוד במטרה שיוכלו לטפל במטופלים כמו רופאים - במתן תרופות, אינטובציה, הנשמה. ולא צריכים פסיכומטרי של 800 + ! זה חייב להיות מכח המציאות.

רונית
13.05.2014, 09:53

שלום ,
מדבריך ברור שאינך מבין את המערכת ואת האחיות כלל .
אתה בא ואומר כי לא כל אחות צריכה להיות אקדמאית כדי לטפל במטופלים.
אלא מה הסתבר עם השנים ? וגם מחקרים בכל העולם הוכיחו שטיפול איכותי המיטיב עם המטופלים צריך לבוא מאחיות משכילות , אחיות מוסמכות !!! אחיות עם תארים . ככל שהשכלת האחות גבוהה כך גם איכות הטיפול!
הניסיון שלך להביא דברים שאינם נכונים כדי לתמוך במהלך שימשיך להרוס מערכת בריאות קורסת , אינו ברור ומביא לחשדות לגבי כוונותיך לאור ממצאים רבים בכל העולם!!!!!

דר' שרה שחף
13.05.2014, 10:25

לעו"ד יגודה,

כאחות מוסמכת שחוקרת את התמקצעות הסיעוד מנקודת מבט של היסטוריה ביקורתית, ברצוני להצטרף לעמדתך המברכת את ההחלטה האחרונה לשלב שוב את האחיות נמעשיות במערכת הבריאות.

חזרתה של האחות המעשית למערך הסיעוד תאפשר סיעוד ראוי לציבור החולים הכרוניים והלא-מורכבים: ההכשרה המסודרת, גבולות התפקיד הברורים ובחינת הכשירות שתתקיים על ידי המדינה תבטיח שמערך הסיעוד ירוויח מכך. ברור שרמה זו תהיה טובה לאין ערוך מרמת כוח העזר ההולכת ומתרחבת, במיוחד בקשישים ובחולים כרוניים. גם תמהיל העוסקים בסיעוד באתרי התפקוד השונים כפי שתואר בחוזר, נראה הגון.

טוב היה לראות שההכשרה תהיה על-תיכונית ולא תיכונית, כבעבר.

קביעה מסודרת של מדרג בסיעוד תאפשר לרובד גדול של צעירות וצעירים הרוצים לטפל בחולים ובחלשים ואינם יכולים להתקבל למסגרות האקדמיות, ללמוד ולקבל תעודה מוכרת. מצב זה יעניק להם בטחון תעסוקתי ומקום מכובד בשוק העבודה. יש לשער שאוכלוסייה זו נעדרת היום ממערך הסיעוד כי עבורם רמה של כוח עזר פחותה מכישוריהם ויכולותיהם. רמת האחות המעשית תהווה דרג ביניים יציב ומשמעותי.

ולכל הדואגים מצד האחיות האקדמאיות: קביעת המדרג הברור דווקא תחדד את יוקרתם של הבוגרים האקדמאים בתפקידים של ניהול הטיפול, טיפול ישיר בחולים מורכבים ובהוראה, פקוח והנחייה של האחיות המעשיות.

אין ספק שהסיעוד הוא עיסוק שיש בו מדרג פעולות שלא כולן דורשת הכשרה ארוכה כמו ההכשרה האקדמית. הקשבה אמיתית לבוגרים האקדמאיים הצעירים תציף את מצוקת " הלם המציאות" אותם הם חווים בין השאר גם עקב היותם over-qualified לתפקודים רבים. באופן זה ההחלטה החדשה תסדר את ההתאמה בין מדרג הפעולות למדרג העוסקים בסיעוד.

אוסקר קוטלירוף
13.05.2014, 10:43

אוי למערכת הבריאות, איפה תפקיד של אחות לתקן טעויות של רופאים !!!!!

חוה
13.05.2014, 11:46

אוי לעתידה של הרפואה הציבורית אם חברים בוועדת גרמן הרבה "מומחים" לבריאות ולסיעוד כמו העו"ד המכובד שהכביר כאן מלים לעייפה בתחום שאיננו מבין בו

שירה אחות עם תואר
13.05.2014, 12:44

עו"ד יקר
כל הכבוד! סוף סוף מישהו שמבין עניין וגם לא מפחד לומר את זה.
אחות עם תואר

אלה
13.05.2014, 15:01

מתביישת לקרוא חלק מהתגובות של חברותיי למקצוע. אמירות חסרות אחריות ולא ענייניות
הפכתן את האחיות המעשיות לאנלפבתיות ואת כל הרופאים לרשלנים סדרתיים.
תתביישו!

RN BA
13.05.2014, 16:52

עו"ד, כנראה שמרוב שמשעמם לך בעבודתך וכנראה שאין לך לקוחות התחלת להתערב במקצועות אחרות, את הפרשנות שלך זאת הדעה שלך, אבל אחרי שתעבור טיפול תחת ידה של אחות מעשית אל תרוץ לתבוע את הבי"ח ומערכת הבריאות.
שאלה, בכלל אתה יודע מה זה אחות מעשית, ומה זה אחות אקדמאית??
תגידו תודה רבה להתפתחות מקצוע הסיעוד ולאחיות אקדמאיות שמונעות את הטעויות של הרופאים, ומתקנות את הטעיות של המעשיות שעוד נמצאת במערכת הבריאות.

סטפאן BSN
13.05.2014, 17:40

מי המציא את הע"ד הזה!

כתבה הזויה - רוים שהכותב לא בקי בנושא, מביע דעה חובבנית ולא מסתמכת על העובדות.

ממליץ לפנות לספרות ולגלות השוואת שיעורי תמותה ותחלואה אם וכאשר מטפלת בחולה אחות עם תואר וללא תואר. אפילו לא השוו עם מעשיות - כי זה כמה להגיד שעו"ד קורסים תחת העומס, כדאי שרבנים וכמרים ומוכתרים ישפטו במקביל.

נראה את החובבני מגעיה לטיפול אצל אחות מעשית... ויוצא חי.

guss
03.06.2014, 12:56

שלום רב
בשיח כזה רציני אני מאמינה שכל אחד מביע את תחושותיו , אכן ישנן אחיות מעשיות אשר הצליחו להשתלב מצוין בכל מערכות השירות הניתנות
חשוב שאתן האקדמאיות תטפחו אותן תפרגנו להן תלמדו אותן את מה שאתן יודעות!!!!!

אל תזלזלו בהן ,אז להפתעתכן יש להן ידע רב ,ידע מעשי ידע ביחסי אנוש ופחות טעויות ואירועים חריגים

ועוד דבר משמעותי לא כל אקדמאית יכולה בסופו גם לנהל כך שהמשיכו לתת למטופל את הטיפול ההוליסטי ותגיעו רק לאן שאתן צריכות להגיע
חטא היוהרה יפיל אתכן

אורית
13.05.2014, 18:04

אבל הכל בכותרת המקצועית שנתת לאדם..
נתת את השם אחות- אז כיום זה כולל בתוכו המון דברים נוספים שפעם לא היו...ובתוך המכלול הזה לא נמצאת האחות המעשית החדשה.., על כן- מבורכת תוספת כח האדם אך אל נקרא לה אחות. נקרה לה סייעת, נקרא לך כח עזר מוסמכת.. נקרא לה סייעת לאחות, אסיסטנטית סיעודית...
אבל לקחת מקצוע שקיים ומנסה להתמקצע ולהגדיל ראש ולמרוח אותו על מכלול רחב של הכשרות זה שגיאה.
נניח שיחסרו לנו מהנדסים- אז נסמיך תוך שנתיים מהנדסים חדשים אבל שלא יהיו מורשי חתימה על אישורים אך יקראו מהנדסים????
נניח שיום אחד יהיו חסרים רופאי שיניים אז נסמיך תוך 3-4 שנים רופאי שיניים שיטפלו בכל בעיות השיניים חוץ מכתרים והשתלות?
ומה בקשר לקיצור לימודיהם ותנאי קבלתם של פיזיוטרפיסטים? מרפאים בעיסוק? מורים?

כח עבודה נוסף הוא מבורך... ובהחלט נשמח לראות כוחות עזר משכילות, סייעות לאחות שלמדו .. אבל אחות נקרא לזו שמנהלת את הטיפול בצורה מקצועית, על בסיס ידע אקדמי ונדע שחיינו מונחים על ידיים וראש טוב...

ד"ר צביה בר-נוי
13.05.2014, 18:07

עו"ד יגודה,
אני ממש המומה מהכתבה שלך.
הפתרון למצוקת האחיות אינו בהצפת השטח בכח עבודה זול ולא מיומן.
על פניו בדרך זו לכאורה סגרנו פערים ויהיו מספיק אחיות כאשר למעשה הן לא תורשנה לעשות הרבה מהעבודה. אולם כאשר תהיה מצוקה יאפשרו לאחות מעשית לעשות עבודה של מוסמכת ואז אוי לנו, סכנת נפשות.
יש מקום להכשיר יותר כוחות עזר מיומן, אך חס וחלילה לא לקרוא להן אחיות.
מכיוון שאין הגדרה שונה לאחות מעשית מוסמכת או אקדמאית, הרי שאין להבחין ביניהן בשטח.
דבר שיגרור ערבוב בין תפקידים וסמכויות.
אני מתפלאה עליך שהרי בכל שנה אתה מלמד אצלנו בחוג כמרצה אורח בץואר השני (נמנעת מלהזכיר זאת בכותרת) ואתה מצד אחד נחשף למקצוע ולעוסקים בו, ליכולות שלהם ומצד שני לאופי המקצוע שדורש כוח עבודה מיומן ביותר.

פרופ' צביה בר-נוי
13.05.2014, 18:16

מרוב כעס שכחתי לציין שאני פרופסור לסיעוד וראש החוג לסיעוד באוניברסיטת תל-אביב

א
13.05.2014, 19:17

מכתב גלוי לעו"ד עדי ניב יגודה
עו"ד יגודה, כמדי שנה, גם השנה, לפני מספר חודשים הוזמנת להרצות בחוג לסיעוד באוניברסיטת תל אביב במסלול התואר השני. קיבלת במה מכובדת אשר אפשרה לך להשמיע את דעותיך המלומדות (ואין ספק שאינך עורך דין מעשי אלא אדם אשר זכה בתוארו המקצועי רק לאחר שהשלים את מכסת הלימודים האקדמית הבסיסית). נחמד ויפה. שאלה לי אליך, האם עובדה זו, והעובדה שאתה מייעץ בתחום הבריאות ואף תובע או מגן בתחום זה, הופכת אותך למומחה לענייני פרופסייה? איני סבורה כך. האם יעלה על הדעת שעקב מצוקת עורכי דין אשר נמצאים בדרך כלל ליד המטופל לאחר שיצא מכלל סכנה, או לחילופין ליד משפחתו באם נפגע במהלך טיפולו הרפואי, ימונו עורכי דין מעשיים? כלומר כאלה שהוכשרו רק שנה או שנתיים? הרי מיד תקימו כל צעקה. כן עו"ד יגודה לפרופסיה יש משמעות. והמשמעות היא הטבה עם הטיפול ולא חלילה פגיעה בו. אף אחות מוסמכת אקדמאית אינה מתנגדת לסייעת לאחות אשר תתן את הטיפול הבסיסי. ההתנגדות היא להחזרת המדרג הנמוך ששמו אחות מעשית, מדרג שמשמעו שהריבוד המקצועי מתחיל מבסיס נמוך ולא טוב, מדרג אשר פוגע גם ביוקרה המקצועית (כן גם לאחיות מותר לדרוש יוקרה מקצוןעית לא רק לאליטה של עורכי דין רופאים וטייסים) אך בעיקר פוגע בחולים. מפתיע שכאיש מלומד אתה מתעלם מכל אותם מחקרים אשר מראים פעם אחר פעם את ירידת ערכו של הטיפול בהינתנו על ידי אחות מעשית. אין רופא מעשי, אין טייס מעשי, אין שופט מעשי והפלא ופלא אין גם עורך דין מעשי. מדוע אתה חושב שצריכה להיות אחות מעשית?

לילי
13.05.2014, 20:06

קובע עורך הדין יגודה כי בפעולות סיעוד רבות אין כל משמעות לקיומו של תואר בסיעוד!
מעניין מה בסיס המידע עליו מסתמך עורך הדין הנכבד.
הרי הנייר סובל הכל.
ואני קובעת שבפעולות משפטיות רבות אין כל משמעות לקיומו של תואר במשפטים!!
אני מוסיפה וקובעת שגם לצורך כתיבת שטויות באתר דוקטורט אונלי אין כל משמעות לקיומה של תעודת עורך דין!!!
מניחה שלעורך הדין יגודה יש דעה נחרצת על שלל נושאים שאינו מבין בהם דבר, כל מה שנדרש זה להצטייד בתואר של עורך דין.

איתי
13.05.2014, 20:33

"ניתור מדדים"?

ניטור, התכוונת.

איילת
13.05.2014, 20:57

עו"ד עדי ניב יגודה היקר! קשה לי מאוד להבין את החשיבה שלך... מדוע אתה מעדיף שבפעם הבאה שתאלץ לגשת לטיפול רפואי בבית החולים תטפל בך אחות מעשית ללא השכלה מתאימה וללא הידע המתאים שאני וכל חברי לספסל הלימודים רוכשים במשך ארבע שנים מייגעות? אני לא מבינה מאיפה הרעיון הזה, למה פתרון למחסור בכוח אדם הוא כוח אדם פחות משכיל, פחות מיומן, פחות טוב! תפקיד האחות הוא לא להיות כוח עזר, לשם כך יש כוח עזר! אחות היא מנהלת הטיפול! לכל אחד תפקיד מוגדר משלו ולשם כך אנחנו לומדים ארבע שנים, עוברים התנסויות בבתי חולים ובמחלקות שונות, עוברים מבחן ממשלתי... אנא ממך אל תיקח את מקצוע הסיעוד אחורה, כי זה יחזיר גם אתכם המטופלים אחורה....

דר' עפר
13.05.2014, 21:32

וואלה, יגודה
הרמת לכל העולם ואשתו להנחתה, ואכן יש ריקושטים.
כשהמציאו את מקצוע הסיוד, כבר היה ברור שלא יהיה מי שינקה את התחת לחולה הקשיש או הנכה או המוגבל. העיקר ש"כבוד המקצוע" לא ייפגע.
ואני אומר : כבוד מקבלים, לא דורשים ולא קונים.

רעות
15.05.2014, 00:00

לא סתם כתבו... הטוב שברופאים לגהנום...מרוב חשיבות עצמית אתה לא רואה אף אחד חוץ מעצמך...
במקרה שלך...
התואר ד"ר הולם את התעודה שלך בלבד...
ביחסי אנוש אתה מתחת לכל ביקורת!

אני
13.05.2014, 22:18

אתחיל בזה שאומר לך שהיום אני אחות מוסמכת תכף מסיימת את התואר ,בעלת תפקיד ניהולי , וכשהתחלתי את עבודתי הייתי אחות מעשית, שסיימה את לימודיה במגמת סיעוד בבית ספר תיכון.ככה שעדיין יש לי מקום חם בלב ואהדה למעט האחיות המעשיות שממשיכות לעבוד בבתי החולים. חלקן לא המשיכו ללמוד בגלל חוסר יכולת או חוסר רצון. לא אסביר לך את הפער הקיים בידע, באיכות הטיפול , בטיב השירות , והכי חשוב בזיהויי מצבים בזמן . נראה לי מיותר. מתוך היכרותי עם המערכת לא יקח הרבה זמן עד שיקלטו אחיות אלו בבית החולים והן אלה שתגענה ללא מעט אינטראקציה עם המטופל..מחלקות שלמות עובדות לעיתים שעות ללא רופא, מתבססות על אחיות מיומנות שבמבט עין יכולות לזהות חולה על סף הידרדרות כזו או אחרת, מתקנות לצערי הרב טעויות לא מעטות של רופאים שאף הם עובדים בעומס לא הגיוני..אנחנו אלו שנמצאות ליד מיטת נמטופל ! כן לעיתים גם מנגבות לו את ה...(לחבר שכתב את ההודעה למטה), לעיתים מקשיבות לו, לעיתים משמשות כמו כל סקטור שנמצא בתת תקינה בבתי החולים..אתה חושב באמת שמצב של בתי החולים הכנסת כח עבודה לא מיומן המצב ישתפר? לדעתי לא. ולא חלילה מזלזול באף אחד. אלא כדי לתת טיפול טוב ושירות טוב אתה צריך לדעת, ללמוד, להיחשף..מה שלא יכול לקרות בשנת לימודים אחת...

סימונה מדימונה
13.05.2014, 22:47

כמה ארס וכמה שטויות.

האחיות המעשיות מוצגות בשלל התגובות המתלהמות כחבורת קופות במצב התפתחות גבולי, לא יודעות אנגלית, בעלות השכלה של שנת תיכון אחת.

הדרישה למי שאינו יודע, היא השכלה תיכונית, הכוללת לימוד השפה האנגלית וחשבון ברמה די מתקדמת.

ברור שהאחיות כועסות, כמו כל אדם החרד לכרסום בטריטוריה.

כבודן של האחיות האקדמיות במקומו מונח, תפקידים מסוימים יבוצעו תמיד רק על ידי אחיות אלו, כמו שתפקידים מסוימים יבוצעו תמיד רק על ידי רופאים. אבל יש מקום לדרג ביניים. מדוע לפראמדיק מותר לבצע פעולות שפעם נחשבו ל"רפואיות" בלבד ולאחות מעשית אסור ?

המציאות דורשת פתרונות יצירתיים ויציאה מהקופסה.

מערכת המשפט הקורסת פיתחה את מוסד הגישור, וכן, השופטים המכובדים החליטו שחלק מהעבודה שלהם יכולה להיעשות גם על ידי אנשים פשוטים, אפילו לא עורכי דין. אין כמעט היום תיק שבעלי הדין בו אינם מחויבים לעבור הליך גישור בטרם יזכו להישמע על ידי שופט.

וסטפאן, באמת יש מחקר המוכיח שחולים מתו בשל טיפול על ידי אחות מעשית ?

למען הדיון הפורה, אנא ציין שם ומראה מקום. מעניין לקרוא דבר כזה.

.

דר' שרה שחף
14.05.2014, 10:51

לסימונה מדימונה- יישר כוח על התגובה החשובה הכנה והאמיתית.אהבתי! אנשים כאן לא קראו את ההצעה של משרד הבריאות: האחיות המעשיות אינן כוח בלתי מיומן, אלה כוחות העזר...האחיות המעשיות תלמדנה לאחר התיכון כיש בידן תעודת בגרות! התכנית המוצעת היא משמעותית ומקנה ידע בסיסי טוב כדי לתת טיפול שלם לחולים כרוניים ולא מורכבים, כאשר המוסמכות האקדמאיות יוכלו לנהל את הטיפול, להתמחות בתפקידים ייחודיים ולטפל בחולים מורכבים.

אחת מוסך אקדמאי
14.05.2014, 10:27

וואו, שנות ה-60 העליזות בחזרה לכאן, לישראל של שנות ה-2000
עוד שפתאום דואג למטופלים ולטובת הציבור והרופא שרוצה את האחות קטנה ואילמת אי-שם בפינה הרחוקה מבצעת את פקודותיו בנאמנות
מדהים!

חברים המלומדים, עו"ד הדין שינק מהסיעוד וניצל את האחיות בכירות לקידום צרכיו, והשליך את הכל על מזבח של חשיפה נוספת ופרובוקציה משעית ייצרים... רופא שהוציאו אותו מנפטלינה... בושה למערכת הרפואית העכשווית.

הסיעוד עומד להרים ראש יותר ממה שהיה קודם! נגיע למעמד של הסיעוד כמו ארה"ב ובקנדה ונקבל אתכם לעבודה, את הרופאים ועו"ד הדין, במרפאות שננהל.

זאת רק שאלה של זמן!

ואז יגודה היקר, וד"ר צדוק השחוק, תלמדו ערכים וחשיבה חברתית מהי!

בינתיים תמתינו בסובלנות

רעות
14.05.2014, 23:56

בעז"ה, שנצליח לתקן את המעוות.

סימונה מדימונה
14.05.2014, 10:49

וואוו,

אחת מוסך אקדמאי ( ככה כתוב ),

מתי מתחילות ההוצאות להורג ?

פז
14.05.2014, 13:12

אני חושב שעו"ד יגודה נגע כאן בנקודה מאוד חשובה שאני לא בטוח שכולם הפנימו לפי התגובות שלהם.

כיום קיים מחסור נוראי בכוח אדם בבתי החולים. תוספת של אחיות מעשיות לא נועד להוריד את הרמה המקצועית של כוח האדם בבית החולים, הוא נועד להוסיף כוח אדם שיתעסק בפעולות מסוימות שלוקחות אנרגיה וזמן יקר מהאחיות המוסמכות.

קחו לדוגמה סניטרים. הם חלק מהצוות הרפואי, אבל מן הסתם עם הגדרת תפקיד שונה מהאחיות, שלהן גם הגדרת תפקיד שונה מהרופאים. תסתכלו על אחיות מעשיות כתוספת כוח לאדם לצוות הרפואי, שמבחינת סמכויות הטיפול והגדרת התפקיד נמצאות בהיררכיה בין סניטר לאחות מוסמכת. כמו שאחות מוסמכת בעלת תואר לרוב לא תבצע פעולות שסניטר מבצע, כך גם נוכל לחלק עבודה בין פעולות שאחות מעשית תבצע, לבין פעולות שאחות מוסמכת תבצע, שכנראה ידרשו השכלה גבוהה יותר שאלה רכשו במהלך הלימודים האקדמאים.

יישר כוח, עו"ד יגודה!

רעות
14.05.2014, 23:53

איפה ייתם לפני שנים, שהמחסור התחיל? למה אז לא חשבתם לתגמל את האחיות וליצור יוקרה למקצוע הכל כך נדרש?
למה לגרום לציבור כולו לזלזל באחיות , ולתת פתרון זול לבעיה כואבת?
לא פעם כשאני מטפלת בחולים שלי ושואלים אותי על מחלות וטיפולים, ויש לי תשובות... שואלים אותי מאיפה את יודעת?
כאילו אחות היא אידיוטית בעלת עולם צר ומצומצם, ושהמחזיקים בדעת הם הרופאים בלבד!!!
עכשיו כשתוסיפו אחיות מעשיות לשורותינו יטושטש ההבדל... איך ידעו לזהות מי יודעת ומי לא?
מי מעשית ומי מנהלת טיפול?
כולנו נחשב למעשיות...
והציבור ימשיך לזלזל...
כששואלים אותי כמה זמן זה קורס אחיות , אני עונה ארבע שנים!!
ותמהים, מה!? לא ידענו שזה ממש לימודים וזה...
מה אתם לומדות בכלל??...
משרד הבריאות בוחר לשים פלסטר על פצע מוגלתי מדמם!
ולא מוכן להתמודד עם שורש הבעיה.

ד"ר צדיק
15.05.2014, 01:38

אחיות מתלהבות ומתלהמות יקרות:
לא הבעתי כל זלזול באחיות, נהפוך הוא.
השאלה מה בדיוק מהות התואר האקדמי ובמה הוא קשור לרפואה.
אחות מוסמכת עם התמחות על לא זקוקה לתואר אקדמי סתמי כדי לטפל סעודית טוב יותר.
אחיות מעשיות הן בעלות פחות הכשרה ופחות סמכויות ולכן מטבע הדברים עוסקות בדברים הפשוטים יותר ומפנות משאבי אחיות מוסמכות לדברים המורכבים יותר.
הפיכת תואר אקדמי למעין תנאי פסיכומטרי לקידום מעמד האחות אינו מיטיב עם החולה.
עדיף ליצור התמחויות סיעוד לאחיות ומבחינתי שיקנו מעמד ותנאים בדומה לרופא מומחה מול לא מומחה.
רופאים מבצעים התמחות ברפואה ולא זקוקים לתארים אקדמיים בנוסף.
כמי שמכיר את מקצוע האחות מעל 40 שנה (הייתי אח סטודנט 4 שנים) אני מעיד מנסיוני על הנסיגה העצומה ברמת הסיעוד לעומת שנות השבעים.
זאת לצד האקדמיזציה של האחיות.
אשמח אם תסבירו לי אין תואר ראשון כלשהוא משפר את תפקוד האחות.

ד"ר צדיק
15.05.2014, 01:46

הערת אגב:
ההתלהבות של האחיות לתאר עצמן כשוות ערך לרופאים ואפילו מתקנות את כשלי הרופאים היא פתטית.
הפער בין רופא לאחות גדול עשרות מונים מהפער בין מוסמכת למעשית.

כפי שאמר ד"ר בלשר בצדק: אחות שרוצה לעשות תפקיד רופא שתלך לבית ספר לרפואה ותלמד רפואה.

ולבסוף האחריות והסמכות ניתנו לרופא ולא לאחיות ומסיבה ברורה.
כשקורה כשל בטיפול הרופא הוא הנותן את הדין.

אחות רחמניה
15.05.2014, 10:53

יש לך תגובה מתנשאת ומזלזלת.... לא פעם מוצאת את עצמי מתקנת רופאים על טעויות כמו- נתינת פקודה לאנטיביוטיקה שהחולה רגיש אליה..... בוא נשים יד על הדופק והאחות זה המבצר המגן של החולה.....

01.02.2016, 14:05

עו"ד יגודה וד"ר צדיק
אני אחות מזה יותר מעשור בטיפול נמרץ ילדים בבית חולים בפריפריה, בא נניח את הקלפים על השולחן, בערבים ובלילות נשארים בבתי החולים רופאים מתמחים בוגרי חו"ל שרמת הידע שלהם לא מגיעה לעשירית משלי! הם חוששים להעיר בכיר בלילה והם באים אליי ושואלים אותי מה לעשות! איזה טיפול לתת! איך לחשב תוכניות לסדציה! איך להתנהל עם מטופל במצב DKA! איזה ערכים לשנות במנשם! ועוד ועוד דוגמאות ללא סוף!
כמה שזה עצוב זאת המציאות שלנו!!
תפסיק לחיות בבועה!!!
אז נכון לא למדתי רפואה! אבל אני ואחיות אקדמאיות כמוני מצילים את מערכת הבריאות מאסון! מצילים מידיי יום מטופלים מסכנת מדיניות הבריאות בארץ!

ת ת ע ו ר ר ו !!!!!!!

אריה ענבר
15.05.2014, 18:14

כעובד לשעבר(40 שנה) במרכז רפואי סורוקה,מהן
30 שנה בהנהלת ביה"ח ( ואחראי על שעת חרום של סורוקה)וכבעל תואר שני בהנדסה תעשיה וניהול/ניהול רפואי,ומשמש גם מאז פרישתי לגמלאות כסגן למשנה מנהל ביה"ח(כ 10 שנים)כמרצה חוץ במכללת ספיר_(ניהול לוגיסטי במצבי חרום)
ומרצה אורח במכללת יזרעאל(מערכת הבריאות בשעת חרום במדינת ישראל- לעניות דעתי בין הטובות בעולם אם לא הטובה ביותר).הייתי ער למשגה האיום של סגירת לימודי סעוד לאחיות מעשיות שהכשרתן נמשך שנה וחצי בתנאי פנימיה תוך עבודה מעשית כמעת לכל אורך הלימודים. התוצר היה אחות בעלת ידע ונסיון מעשי רב למתן סעוד!!! לחולה.למעשה ה"תלמידות" המעשיות והמוסמכות(3 שנים) החזיקו את מרבית הסעוד בבתי החולים.אז לא שרר מחסור כה חמור באחיות במחלקות ביה"ח.היום רובנו יודעים שאוי לחולה הקשה הזקוק לטיפול הסעודי התומך שאין בן משפחה המסוגל לעשות זאת כי אין כמעט סעוד תומך לחולה בבתי החולים.הנושא זועק כדומה לזעקה של סטף ורטיימר בסגירת החינוך הטכנולוגי לא כולם צריכים ויכולים להיות מהנדסים צריכים גם טכנאים!! לא כולן/ם צריכים להיות אקדמיות/ם צריכים גם להחזיק את ידו של החולה,לעזור לו לאכול,לנחם,לחזק רוחו,למדוד חום/דופק,וכ"ד,להביא לו סיר או כוס מים בזמן ולא לאחר המתנה מייאשת עקב חוסר משווע באחיות אקדמיות!!.

סטודנטית לסיעוד ת"א
18.05.2014, 09:37

אחיות פשוט ירדתן מהפסים!!!!!!

מישהו מביע דעה (ואפילו דעה הגיונית)ואתן תוקפות ומתלהמות.

אגב, אותי התקיפה המטופשת דווקא הצליחה לשכנע שיש משהו במה שהעו"ד כתב.

אחות אקדמאית
18.05.2014, 15:37

מדאיג שזו תרבות הדיון. עורך דין יגודה תמשיך לכתוב ואל תתיחס לקומץ של קולניות
אני מאוד נהנתי ללמוד אצלך